Výchovný poradca
v zákone o pedagogických zamestnancoch |
||
Prezentovaný
historický pohľad na právne predpisy o výchovnom poradenstve, ktoré sú
v texte zoradené podľa ich právnej váhy, je dôležitý z viacerých dôvodov:
Tento
pohľad by mal naše zákonodarstvo posunúť na
vyšší stupeň vývoja, na ktorom je
výchova
a výchovné poradenstvo posudzované nielen
z hľadiska prítomnosti –
teda toho, aké podmienky potrebujú výchovní
poradcovia pre svoju prácu dnes, nielen
z hľadiska toho, či je na výchovu dostatok financií,
ale najmä
z hľadiska toho, akých mladých ľudí chceme
pripraviť pre spoločnosť po
ľudskej aj odbornej stránke o 10-15 rokov. Pri
porovnávaní právnych predpisov v tlačenej aj v elektronickej podobe,
uverejnenej na rôznych portáloch, čitateľ niekedy nechápavo krúti hlavou, aké
nepresnosti, rozdiely a niekedy aj odborné nezmysly sa v nich
vyskytujú... Tiež
je smutné a pre pedagógov ťažko pochopiteľné, že mnohé oprávnené
požiadavky výchovných poradcov, týkajúce sa výchovy neboli akceptované ani za 46 rokov
od zavedenia funkcie výchovného poradcu do našich škôl! Postavenie výchovného poradcu do roku 1989 Pre rozvoj odborných poradenských služieb na
medzinárodnej úrovni boli dôležité dva dokumenty: Odporučenie
č. 25 o rozvoji psychologických služieb vo výchove, resp. o rozvoji školských
psychologických služieb, prijaté na 11. medzinárodnej konferencii UNESCO o
výchove v roku 1948 v Ženeve -
uplatňovanie hľadiska psychického vývoja Odporučenie
č. 56 o organizácii školského resp. výchovného a profesionálneho poradenstva,
prijaté na 26. medzinárodnej konferencii UNESCO - objektívna potreba existencie odborných
poradenských služieb Rozvoj poradenských služieb u nás po zriadení
funkcie výchovného poradcu: 1962 – Smernica na vybudovanie sústavy VP, zriadenie
funkcie výchovného poradcu na všetkých
základných deväťročných školách 1963 – Smernica MŠ a kultúry o výchove k voľbe
povolania na stredných všeobecnovzdelávacích školách 1964
– MŠ ČSSR zriadilo Výskumný ústav
detskej
psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) -
išlo o inštitúciu, ktorá mala vedecky
riešiť 1967 – MŠ ČSSR vydalo pokyn na zriaďovanie krajských
odborných psychologicko-výchovných pracovísk 1976 – dokument Ďalší rozvoj československej výchovno-vzdelávacej
sústavy - pomoc
pri predškolskej príprave 1979 – oddelenie výchovného poradenstva a zriadenie
Komisie vlády pre výchovné poradenstvo 1984
– zriaďovanie mestských pedagogicko-psychologických
poradní v rámci mestských
národných výborov - funkciu
vedecko-výskumného 1989 – negácia predchádzajúceho stavu Postavenie výchovného poradcu po roku 1989 Všeobecne záväzné právne predpisy Zákon
29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (od
1.9.1984) § 46 Výchovné poradenstvo „Školám, školským zariadeniam, orgánom a
zariadeniam národných výborov zabezpečujúcim starostlivosť o deti a
mládež Zákon
350/1994 Zb. o sústave základných a stredných škôl (od
1.9.1994) § 46 Výchovné poradenstvo „Školám, školským zariadeniam, orgánom a
zariadeniam orgánov štátnej správy v školstve zabezpečujúcim starostlivosť o deti a
mládež Komentár: Tento zákon predstavoval úplné znenie
zákona 29/1984, ktorý bol cca 18 krát novelizovaný a týchto predpisov:
188/1988, 171/1990, 522/1990, 230/1994, 231/1994. Ale ani jedna
z novelizácií sa podstatne nedotkla časti o výchovnom poradenstve. Zákon
245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (od
1.9.2008) § 3
Princípy výchovy a vzdelávania e) rovnocennosti a
neoddeliteľnosti výchovy a vzdelávania vo výchovno-vzdelávacom procese, f) celoživotného vzdelávania, g) výchovného poradenstva
podľa § 130“ Komentár: Definovanie výchovného poradenstva ako
princípu výchovy a vzdelávania v našom školskom systéme by ho malo aj
v súlade s dokumentmi Európskej únie pozdvihnúť v ďalšom období na
vyššiu úroveň. Je potrebné rozpracovať predstavu, ako by mal tento princíp
v praxi fungovať. § 131
Činnosti výchovného a psychologického poradenstva Komentár: V zákone celkom chýba pedagogická
(výchovno-preventívna) činnosť. § 132 Centrum pedagogicko-psychologického
poradenstva a prevencie (5)“ sa môže členiť na oddelenia f) metodiky výchovného poradenstva“ Komentár: Školský zákon uvádza možnosť zriadenia
uvedeného oddelenia. AVP považuje za potrebné, zriaďovať tieto oddelenia
v každom regióne tak, aby sa výchovní poradcovia mali na koho obrátiť so
svojimi problémami a aby pre nich metodici pre VP (poradenskí pedagógovia)
organizovali „fórum“ potrebné na výmenu skúseností. § 134
Výchovné poradenstvo (1) „Výchovné
poradenstvo sa poskytuje deťom, zákonným zástupcom a zamestnancom škôl v školách podľa § 27 ods. 2 písm. b) až
f) (2) Úlohou výchovného poradenstva
je vykonávanie poradenstva pri riešení osobnostných,
vzdelávacích,
profesionálnych (3) Výchovný poradca v prípade potreby sprostredkuje deťom
a ich zákonným zástupcom pedagogické,
psychologické,
Komentár: V poslednom
návrhu pred schválením
zákona bola táto formulácia
„záhadne“ vymenená a prisúdená
školskému
psychológovi, s čím vyjadrila Asociácia
výchovných poradcov zásadný
nesúhlas. Naše stanovisko bolo u neúplnej
podobe uverejnené aj
v Učiteľských novinách č. 13/2008. Ale
podobný názor vyslovili aj niektorí
riaditelia škôl vetou, že keď „budú mať na
škole školského psychológa,
výchovného
poradcu už nebudú potrebovať...“ Koordinačnú
funkciu VP považujeme
v súčasnosti za zvlášť významnú. (4) Odborno-metodickú
pomoc v oblasti výchovného poradenstva poskytuje poradenské zariadenie spravidla podľa
územnej pôsobnosti.“ Zákon
č. 279/1993 o školských zariadeniach (od 26.11.1993) § 25 Výchovný poradca, školský psychológ a
školský špeciálny pedagóg (1) „Výchovný
poradca plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania a profesijnej orientácie detí
a (2) Školský
psychológ a školský špeciálny
pedagóg sa priamo zúčastňujú na práci školy alebo špeciálneho výchovného Komentár: Zákon nedefinoval pojmy „výchovné
poradenstvo“ a „školské poradenstvo“ , ale používal ich ako synonymá. Tiež
je pozoruhodné, Zákon
222/1996 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy (od 24.7.1996) Čl.
XXIII § 4 (1) V
pôsobnosti krajského úradu sú „a) stredné školy a stredné odborné učilištia, b) špeciálne školy, c)
špeciálne materské školy (materské
školy pre deti mentálne, zmyslovo
alebo telesne postihnuté a pre deti s narušenou
komunikačnou
schopnosťou), d)
špeciálne výchovné zariadenia
(reedukačné detské domovy, reedukačné
domovy pre mládež, diagnostické centrá,
liečebno-výchovné
sanatóriá), e) školské hospodárstva pri stredných odborných školách, f) záujmovo-vzdelávacie zariadenia okrem jazykových škôl pri základných
školách, g) domovy mládeže, i) strediská odbornej praxe, j) školské výpočtové strediská, k) pedagogicko-psychologické poradne pre stredné školy, (2) V pôsobnosti okresného úradu sú
základné školy, základné
umelecké školy a školské zariadenia okrem
školských zariadení uvedených Komentár: Týmto zákonom bol tiež novelizovaný
školský zákon z roku 1984. Zákon vymenúva kontaktné školy
a zariadenia dôležité pre prácu výchovných poradcov. Zákon
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve Čl. I
, § 10 „ k) zariadenia špeciálno-pedagogického
poradenstva l) pedagogicko-psychologické poradne pre
predškolské zariadenia a ZŠ m) pedagogicko-psychologické poradne pre
stredné školy“ Komentár: Tento
zákon vniesol do praxe VP
roztrieštenosť školských zariadení v
pôsobnosti školských úradov, ktorá
sťažovala komunikáciu § 26 Žiacka školská rada (1) „Žiacka školská rada (ďalej len "žiacka
rada"), ak je ustanovená, reprezentuje (2) Žiacka
rada je ustanovená vtedy, ak počet jej členov určený v odseku 3 zvolí v tajnom hlasovaní nadpolovičná
väčšina žiakov (3) Žiacka
rada má 5 až 11 členov a tvoria ju tí žiaci, ktorí
vo voľbách získali najvyšší počet hlasov žiakov
zúčastnených na voľbách. (4) Žiacka
rada (5) Podrobnosti o zložení žiackej
rady, o spôsobe jej ustanovenia vrátane výmeny jej Komentár: Asociácia
výchovných poradcov navrhovala
zakotviť do školského zákona v roku 2008
prácu žiackych školských rád aj
v ZŠ
a ich metodické usmerňovanie zveriť výchovným
poradcom. Ale žiadne
argumenty zatiaľ nepomohli, túto požiadavku dosiahnuť.
Nariadenie
vlády č. 238/2004 Z.z. o rozsahu vyučovacej činnosti a výchovnej činnosti
pedagogických zamestnancov (od 1.5.2004) § 3 a) v základnej
škole a v strednej škole s počtom do 300 žiakov
o 1 hodinu 301 - 600 žiakov o 2 hodiny 601 žiakov a
viac o 3 hodiny, b) v špeciálnej
škole s počtom
do 100
žiakov o 1 hodinu 101 - 300
žiakov o 2 hodiny 301 žiakov a
viac o 3 hodiny.“ Komentár: Platné
zníženie úväzku VP je už
v súčasnosti nepostačujúce, lebo tí musia
v praxi vynaložiť na svoju
prácu oveľa viac času. Náplň práce VP sa za
posledné roky znásobila nielen
zvýšeným počtom prihlášok na
stredné školy, počtom inkludovaných žiakov
a žiakov
s problémami, ale aj časovými nárokmi na
riešenie problémov, konzultácie
s rodičmi a na štúdium
a vzdelávanie. AVP vypracovala na
sledovanie časovej náročnosti práce VP
„Výkaz práce“, ktorý bude
vyhodnotený
a predložený vláde SR ako podklad pre zmenu tohto
doteraz platného
nariadenia. Vyhláška
MŠ SR č.42/1996 o ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov § 7 Špecializačné inovačné štúdium (1)“ Špecializačné inovačné štúdium organizujú
metodické centrá, Štátny pedagogický ústav
a vzdelávacie organizácie iných (2) Obsahom špecializačného
inovačného štúdia je príprava na vykonávanie (3) Špecializačné inovačné štúdium
trvá najviac dva roky. Uskutočňuje sa podľa jednotného
projektu vypracovaného (4) Na špecializačné inovačné
štúdium sa môže pedagogický pracovník prihlásiť so súhlasom riaditeľa školy alebo riaditeľa
(5) Špecializačné
inovačné štúdium sa končí obhajobou záverečnej práce pred (6) O
skončení špecializačného inovačného
štúdia vydajú vzdelávacie
organizácie uvedené v odseku 1
osvedčenie.“ Komentár: Táto vyhláška neriešila kvalifikačné
predpoklady výchovných poradcov. Ich vzdelávanie bolo zabezpečené len
v rámci špecializačného inovačného štúdia. Vyhláška
č. 43/1996 Z.z. o podrobnostiach o výchovnom poradenstve a o poradenských zariadeniach (od 1.3.1996) § 6 Výchovný poradca Komentár: Táto vyhláška bola zrušená
a nahradená vyhláškou č.325/2008. AVP považuje výchovné poradenstvo za
súčasť pedagogickej činnosti výchovného poradcu. Vyhláška
č. 325/2008 Z.z. o školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie
(od 1.9.2008) § 3 a) koordinátorov prevencie
a školských psychológov v školách a školských zariadeniach podľa § 130 ods. zákona, § 4 Komentár:
Výchovný poradca je touto vyhláškou
postavený do úlohy „druhoradého“
poradenského zamestnanca a v rozpore so
školským zákonom Čo (ne)navrhuje zákon o pedagogických zamestnancoch § 7 ods.7
„Ministerstvo
ustanoví všeobecne záväzným
právnym predpisom požadované
kvalifikačné predpoklady a požiadavky § 32 ods.2
písm. b) c)
„Pedagogickým zamestnancom špecialistom je a)
výchovný poradca, b) kariérový
poradca, § 32 ods. 5 „Výchovný
poradca zabezpečuje poradenstvo v oblasti výchovy
a vzdelávania deťom, žiakom, ich zákonným
zástupcom
Čl.
III (Zákon č. 553/2003 Z.z. o
odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme) § 14 ods.1
„Zamestnávateľ prizná pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému
zamestnancovi v školstve špecializačný príplatok § 14 ods.2 „Špecializovanou
činnosťou podľa odseku 1 sú činnosti a)
triedneho učiteľa, b)
uvádzajúceho pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.“ § 14a, ods.
1
„Pedagogickému
zamestnancovi, ktorý vykonáva činnosť triedneho učiteľa,
patrí špecializačný príplatok
v čiastke Čo navrhujú
uzákoniť výchovní poradcovia
Ako postupovať
ďalej?
V tomto
období, keď práve prebieha pripomienkové konanie
k návrhu zákona o pedagogických
zamestnancoch, by mohli výchovní poradcovia svojou
aktivitou zmeniť svoje
doterajšie postavenie. Ako ukazuje prehľad dokumentov
o vývoji výchovného
poradenstva, aby sme zabezpečili ich kvalitu, musia odborníci dôraznejšie zasahovať do ich
tvorby. Pramene:
http://jaspi.justice.gov.sk Jarmila Blažeková |
||
Zverejnené 15. augusta 2010 | ||