Škola ako prijímateľ a odosielateľ informácií |
||
Školský manažment musí denne vybaviť
množstvo e-mailovej pošty. Dbať o poriadok v informáciách, ktoré dostávame a tiež v tých, ktoré posielame, znamená správne hospodáriť s časom nielen svojim, ale aj
s časom iných ľudí. Urobme si teda kontrolu svojej e-mailovej schránky
a zorientujme sa v nej. Ako udržiavať poriadok vo svojej
e-mailovej pošte Mať vždy poruke všetky dôležité a aktuálne informácie je dnes
pre každú školu veľmi užitočné. Ak ich máme v predstihu, môžeme predísť časovým
stratám, a teda aj zbytočnému stresu. To je tiež veľmi dôležité, pretože
stres v škole prameniaci z časovej tiesne, nepodporuje tvorivú
atmosféru. To
by však ešte nestačilo. Každú
informáciu treba ihneď správne spracovať – snažiť
sa pochopiť jej zmysel, určiť
jej konkrétneho adresáta, kontaktovať ho, prediskutovať
s ním termín a
spôsob jej realizácie a tiež spätnú
väzbu. Napokon treba každú správu skopírovať
do príslušného archívneho priečinka. Ak
však uznáme, že doručená správa neprospeje
výchove ani vzdelávaniu našich žiakov, nemali by
sme sa jej obsahom ďalej
zaťažovať. Od spôsobu vybavovania prijatých
informácií často závisí klíma
školy. Denne sa na ňu obracajú rôzni odosielatelia
správ, ktorí očakávajú okamžité vyriešenie svojich požiadaviek. Pritom si
neuvedomujú, že výchovno-vzdelávací proces, ktorý je svojou podstatou
cieľavedomý a dlhodobý, neznáša neustále zásahy a zmeny. Preto by
škola mala mať všetky dôležité informácie, ktoré tento proces určujú
a ovplyvňujú k dispozícii vždy v dostatočnom časovom predstihu. Keďže e-mailová pošta je svojou podstatou
rýchla a operatívna, je dnes aj k tomuto účelu zväčša využívaná.
Školy by sa však mali vo vlastnom záujme naučiť správať asertívne a odmietať
tlaky, ktoré ich nútia prostredníctvom e-mailových správ riešiť požiadavky,
úlohy a problémy v časovom strese. Predchádzať tomu však môžu aj
využívaním všetkých možnosti
systematizácie informácií, ktoré im ich e-mailová schránka ponúka. Ide o tieto hlavné možnosti: 1. 1. Usporiadanie všetkých kontaktov do
skupín a) pedagogickí
zamestnanci - triedni
učitelia – I. stupeň / II. stupeň - vedúci
MZ a PK - učitelia
podľa aprobácie a predmetov, ktoré vyučujú - netriedni
učitelia - vychovávatelia b) nepedagogickí
zamestnanci c) rodičia - rodičovská
rada - predsedovia
tried RZ - zoznamy
tried – internetová žiacka knižka d) spolupracovníci
a partneri školy 2. 2. Triedenie prijatých a odoslaných
správ do priečinkov a) vnútorný
systém školy b) školská
správa c) verejná
správa d) ostatné 3. 3. Grafické a farebné možnosti
e-mailovej schránky a) využitie
motívov pozadia schránky (proti únave očí) b) farebné
rozlíšenie priečinkov c) označenia
pre vybavené a nevybavené správy d) pripomenutie
termínov Aj
keď si to niekedy neuvedomujeme,
rovnako dôležité ako poriadok v našej
e-mailovej schránke je tiež to, či má poriadok
v nej aj ten, s kým
komunikujeme. To môže závisieť aj od toho, aké
informácie my sami posielame, pretože odovzdávanie a prijímanie
informácií je v podstate reťazovou reakciou. Predtým, než odošleme svoju e-mailovú
správu, položme si
teda tieto otázky: § Posielame svoju správu
v dostatočnom predstihu a nebude náš termín pre adresáta
„šibeničný“? Rátame
aj s tým, že
adresát rieši práve nejakú § Napísali
sme do predmetu správy tú
najdôležitejšiu informáciu, podľa ktorej bude
možné odlíšiť našu správu od
iných správ s podobným obsahom? § Označili sme prílohy v správe
tak, aby ich po stiahnutí nebolo potrebné premenovávať? § Dodržiavame bezpečnostné zásady posielania
e-mailovej pošty? (skrytá kópia, označovanie správ, vytváranie a
otváranie príloh, používanie diakritiky) § Nezabudli sme v správe
a v prílohách uviesť svoj úplný kontakt a meno zodpovednej
osoby? Ak vás naša téma zaujala a chceli by
ste prispieť k lepšej e-mailovej komunikácii škôl, očakávame vaše
skúsenosti a návrhy riešení konkrétnych problémov.
Bratislava, apríl 2010
Mgr. Jarmila Blažeková |
||
Zverejnené 15. augusta 2010 | ||