Otvorená škola | ||
(Podklady do správy expertnej skupiny pre mimoškolskú výchovu) | ||
Otvorená škola
–
sa stáva jednou z perspektívnych možností
kvalitatívnej premeny vzdelávania. Zdôrazňuje
spojenie s miestnym prostredím, v ktorom dieťa vyrastá, a
preto rozvíja širokú
spoluprácu s rodinami detí, so spoločenskými a
detskými organizáciami a
mimoškolskými výchovno-vzdelávacími
inštitúciami. Organizuje voľný čas mládeže
a úzko spolupracuje s miestnymi orgánmi pri
uspokojovaní kultúrno-osvetových
potrieb obce či mesta. Idea otvorenej školy predstavuje teda
zárodky nového
postavenia školy v spoločnosti: škola vzhľadom k rodine
bude preberať viac
vzdelávaciu úlohu, zároveň však bude
užšie spojená so vzdelávacou a výchovnou
praxou mimoškolského prostredia. A to povedie
k silnejšími integračným
tendenciám, ktoré sa prejavia predovšetkým
v oblasti výchovy – v oblasti
formovania svetonázoru, morálky, formovania osobnosti.
(Alan, Gál: Budúcnosť vo
svetle prognostiky) Kvalitatívna premena
vzdelávania – musí viesť, predpokladať a prejaviť sa v kvalitatívnej
premene výchovy; smerovať k tomu, aby sa vo voľnom čase realizovali rôznorodé
záujmové činnosti na základe dobrovoľnosti, ktoré budú prehlbovať a rozširovať
poznatky, získané žiakmi v škole a naopak: aby počas vyučovania sa tieto poznatky,
získané vo voľnom čase
"zhodnocovali" tak, že žiaci budú nadobúdať k vyučovaniu
a k poznávaniu
vôbec kladný vzťah, že budú mať vytvorené
podmienky pre tvorivú prácu v škole,
demokratické ovzdušie pre vedenie
dialógu s učiteľmi, pre postupné
vyrovnávanie rozdielu medzi tým, čo žiak "musí" a
"môže" vzhľadom na povinnosti v škole a dobrovoľnosť vo voľnom čase. Spojenie výchovy
s miestnym prostredím – malo by byť základným východiskom pri
riešení koncepcie voľného času v konkrétnych podmienkach, pretože najviac času
trávi dieťa v okolí svojho bydliska: a) treba
vychádzať z perspektívnej koncepcie usporiadania samosprávnych území (obcí, miest,
obvodov), ktoré si budú vytvárať vlastné finančné zdroje a rozhodovať o tom, ako
sa budú získané prostriedky využívať; ako ovplyvniť rozhodovanie miestnych rád
pri rozhodovaní o koncepcii využívania voľného času? Ako zainteresovať
obyvateľov na výchove deti a mládeže? Nebolo by vhodné a potrebné zabezpečiť
zastúpenie pedagógov v miestnych radách, prípadne vytvorenie miestnych komisii
pre voľný čas, ktorých členovia by boli zastúpení v podobných komisiách na
vyšších úrovniach? Široká spolupráca školy, rodiny a ostatných organizácií a) úloha
miestnych orgánov: rozhodovanie o využívaní finančných dotácii, zabezpečovanie
informovanosti všetkých činiteľov b) vytváranie
podmienok pre pestrú činnosť deti a mládeže vo voľnom čase a kontrola
efektívnosti vynaložených finančných prostriedkov, združovanie finančných prostriedkov c) organizovanie
spoločných podujatí a súťaží medzi organizáciami podobného alebo rovnakého
zamerania d) spoločné
využívanie zariadení, materiálneho zabezpečenie, požičiavanie, prenajímanie Silnejšie integračné
tendencie a) Tendencie
zjednocovania výchovy a vzdelávania, odstraňovania rozdielov medzi vyučovaním a
voľným časom: z hľadiska realizácie obsahu výchovy a vzdelávania sa bude
rozdiel medzi činnosťou v škole a činnosťou vo voľnom čase zmenšovať (je
potrebné urýchliť tieto procesy: možnosti voliteľnosti predmetov, dialóg žiakov
a učiteľov, možnosť výberu školy, priznanie právomoci školským žiackym
samosprávam, atď.) - týmto článkom by mohol byť koordinátor voľného
času detí a mládeže, ktorého hlavnou úlohou by bolo vytvárať podmienky pre
spoluprácu a vzájomnú informovanosť všetkých činiteľov, pôsobiacich v
konkrétnych podmienkach a realizovať
požiadavky deti a rodičov týkajúce sa využívania voľného času, - mala by mať každá organizácia v systéme
voľného času svoju špecifickú funkciu alebo je žiaduce ponechať formovanie
spoločenský - mali by
jednotlivé iniciatívy, hnutia a
organizácie medzi sebou. "bojovať", konkurovať si a
samofinancovaním
"zápasiť" o svoju
vlastnú existenciu, alebo musí mať
celá spoločnosť záujem na tom,
aby existoval široký výber rôznych
záujmových aktivít? - do akej
miery a v čom je potrebná
konkurencia medzi organizáciami (spoločenskými, klubmi, štátnymi, súkromnými) a v čom
je potrebná spolupráca? - aké
dôsledky by mohla mať komercionalizácia aktivít
vo voľnom čase? - je potrebné zabezpečiť rovnomerné
informovanie verejnosti o činnosti všetkých činiteľov a organizácii?
Je žiaduce preferovanie - ako
vytvoriť podmienky pre ich rozšírenie a
rozvoj? - nebolo by možné podporiť túto formu
využívania voľného času znovu vytváraním domovníckych miest? - možné by bolo prepojenie činnosti samospráv sídliska
a samosprávy školy – organizovanie súťaží v priestoroch - je realizovateľná
požiadavka, aby sa deti mohli
zúčastňovať činnosti rôznych organizácií súčasne, aj
keď nie sú ich členmi, keď o určitú činnosť prejavia záujem a aby im
toto každá organizácia umožnila bez požadovania členských
príspevkov? Školské samosprávy - je na základnej škole potrebná školská
samospráva? - ak má byť škola "otvorená", majú na
pôde školy opodstatnenie aj rôzne súťaže pre triedne kolektívy v čase po
vyučovaní? - mala by mať z tohto hľadiska školská
samospráva úlohy, súvisiace s "mapovaním" záujmov žiakov a úlohy
súvisiace - nemala by taká samospráva byť vedená
"nezávislým" pedagógom? (koordinátorom), ktorý by obhajoval záujmy
žiakov Výsledky výskumu - D. Franclová, Pedagogika 6/89 s.619 : - formovanie hodnotných záujmov môžu zabezpečiť
krúžky pri školách - najrozšírenejšia činnosť je však vykonávaná
individuálne, čo súvisí a potrebou samostatného rozhodovania - je potrebné rešpektovanie samostatnosti, ale
zároveň si treba položiť otázku: akú mieru samostatnosti mládež unesie? - z výskumu vyplýva potreba doceňovania
prepojenosti mimoškolských záujmov do školského vyučovania a naopak - do akej miery je úlohou školy fungovať ako syntetizátor školských a mimoškolských väzieb? (od ZŠ je mládeži vnucovaná predstava, že školské učivo je jediným možným pravdivým zdrojom poznania, ale práve mimoškolské zdroje pohotovo sprostredkúvajú najnovšie poznatky) - v mimoškolskom čase treba uspokojovať: 1. potrebu
nových skúseností 2 úspechu,
ocenenia, sebaúcty
3.
emocionálneho kontaktu Koordinátor voľného času - realizátor požiadavky "otvorenej"
školy po vyučovaní, počas voľných dní a prázdnin - zabezpečoval
by uspokojovanie záujmov žiakov
podľa ich požiadaviek formou práce školských
krúžkov, organizovaním súťaží - bol by "oponentom" a obhajcom práv
a záujmov deti vo vzťahu k učiteľom - propagoval by medzi deťmi prácu rôznych
organizácii v mieste bydliska a zabezpečoval by spoluprácu medzi nimi na
pôde školy - zabezpečoval by spoluprácu školy s domami
detí, účasť školských družstiev na mimoškolských súťažiach - perspektívne by zabezpečoval spoluprácu medzi
školskou samosprávou a domovými samosprávami a organizovanie súťaži - zabezpečovanie využívania priestorov a MTZ
školy Iné riešenia a) voľný
čas detí v škole by organizovali rôzni učitelia podľa svojej odbornosti v rámci
svojho úväzku – práca s talentovanými žiakmi, celoškolská súťaže, krúžky b) organizovali
by túto činnosť učitelia mimo svojho úväzku, ale mali by ju zaplatenú c) voľný
čas žiakov by organizovali triedni učitelia, každý so svojou triedou, v rámci
úväzku d) organizoval
by túto činnosť vedúci školského klubu počas týždňa a osobitný pracovník počas
voľných dní, alebo by sa striedali e) škola
by v spolupráci s rodičmi zabezpečila dobrovoľných vedúcich, s ktorými by škola
podpísala dohodu o pracovnej činnosti Nadrezortné centrum voľného
času a) malo
by zabezpečovať vzájomnú informovanosť všetkých činiteľov, ktoré sa budú na
tejto oblasti podieľať, informovanosť verejnosti b) zabezpečovanie
– koordinácia "Rád voľného času" všetkých územných celkov a výmenu
skúsenosti c) Republiková
rada voľného času – poradný orgán, zostavený
zo zástupcov všetkých územných celkov d) spravodlivé
rozdeľovanie finančných dotácií pre deti a mládež podľa vopred stanovených
kritérií V Bratislave,
január 1991
|
||
Pre koncepciu otvorenej
školy sú charakteristické tieto znaky: 1. Kvalitatívna
premena vzdelávania – musí viesť,
predpokladať a prejaviť sa v kvalitatívnej premene výchovy; smerovať k tomu,
aby sa vo voľnom čase realizovali rôznorodé záujmové činnosti na základe
dobrovoľnosti, ktoré budú prehlbovať a
rozširovať poznatky získané žiakmi v škole a naopak: aby
počas vyučovania sa tieto poznatky, získané vo voľnom čase
"zhodnocovali" tak, že žiaci budú
nadobúdať k vyučovaniu kladný vzťah (k poznávaniu vôbec), že budú mať vytvorené podmienky pre tvorivú
prácu v škole, demokratické ovzdušie pre
vedenie dialógu s učiteľmi, pre postupné vyrovnávanie rozdielu medzi tým čo žiak "musí" a "môže", vzhľadom
na povinnosti v škole a dobrovoľnosť vo voľnom čase. 2. Spojenie výchovy s miestnym prostredím. Malo
by byť základným východiskom pri riešení koncepcie voľného času v konkrétnych
podmienkach. Pretože najviac času trávi dieťa v okolí svojho bydliska, bolo by
treba: a) vychádzať
z perspektívnej koncepcie usporiadania samosprávnych území (obci, miest, obvodov/, ktoré si budú vytvárať vlastné
finančné zdroje a rozhodovať o tom, ako sa budú získané prostriedky využívať;
/otázkou je, ako ovplyvniť rozhodovanie miestnych rád pri uvažovaní o koncepcii
využívania voľného času); b) zainteresovať
obyvateľov na výchove deti a mládeže a zabezpečiť zastúpenie pedagógov v
miestnych radách, príp. vytvorenie
miestnych komisii pre voľný čas, ktorých členovia by boli zastúpení v podobných
komisiách na vyšších úrovniach; c) zariadiť,
aby deti nemuseli cestovať za svojimi záujmami do vzdialených lokalít a mohli
čo najviac času využiť efektívne. Z bezpečnostného hľadiska je potrebné,
aby školy fungovali aj ako strediská
voľného času (ideálne by samozrejme
bolo, keby svoj voľný čas deti nemuseli tráviť v
školských zariadeniach, preto
treba perspektívne uvažovať o vybudovaní domov deti pri
školách, resp.
dobudovaní ich siete, o budovaní
viacúčelových škôl, o budovaní
osobitných
klubovni a telocviční). 3. Široká spolupráca školy, rodiny a ostatných organizácií a) úloha miestnych orgánov, rozhodovanie o využívaní finančných prostriedkov, zabezpečovanie informovanosti všetkých činiteľov,b) vytváranie podmienok pre pestrú činnosť detí a mládeže vo voľnom čase a kontrola efektívnosti vynaložených finančných prostriedkov, združovanie finančných prostriedkov c) organizovanie spoločných podujatí a súťaží medzi organizáciami podobného alebo rovnakého zamerania, d) spoločné využívanie zariadení, materiálneho zabezpečenia, požičiavanie, prenajímanie, e) vytvorenie takých podmienok, ktoré budú zárukou spolupráce, ktorá je podmienkou skutočne tvorivej atmosféry,
4. Účinnejšie
integračné tendencie a) Tendencia
zjednocovania výchovy a vzdelávania, odstraňovanie rozdielov medzi vyučovaním a
voľným časom: z hľadiska realizácie obsahu výchovy a vzdelávania sa bude
rozdiel medzi činnosťou v škole a činnosťou vo voľnom čase zmenšovať a je potrebné urýchliť tieto procesy:
možnosti voliteľnosti predmetov, dialóg žiakov a učiteľov, možnosť výberu
školy, priznanie právomoci školským žiackym samosprávam, atd.; b) Tendencia
osamostatňovania sa inštitúcii. Ak však bude
vzrastať samostatnosť a právomoc
výchovno-vzdelávacích inštitúcii,
hrozí nebezpečenstvo ich vzájomnej izolácie a
izolácie školy od inštitúcii voľného
času, a tým i nebezpečenstvo odtŕhania
výchovy a vzdelávania. Preto je potrebné vytvoriť
spojovací článok medzi školou
a organizáciami voľného času na všetkých
úrovniach. Takýmto spojovacím článkom
by mali byt strediská voľného času (SVČ), ktoré by
sa mali utvárať pri
jednotlivých základných školách. Zdôvodnenie: V súčasnej dobe je
nedostatok zariadení, ktoré by poskytovali deťom priestor pre činnosť vo voľnom
čase. Budovanie takýchto zariadení si vyžiada určitý čas. Vyhovujúce podmienky
pre organizovanie činnosti v rámci voľného času poskytujú školy z hľadiska
priestorov i materiálneho vybavenia. Doteraz sa na Vv MČ podieľala školská
družina a ojedinelé školské kluby, kde sa podchytila len 1/4 žiakov na škole,
čo je málo. Zvýšenie tohto počtu by sa dosiahlo vytváraním "stredísk
voľného času" a zmenou činnosti školských klubov. (Vzájomný vzťah ŠO, ŠK a
SVČ pozri v schéme – obr. č.2.) Obsahovo by činnosť v strediskách
voľného času mala umožňovať sebarealizáciu všetkých deti podlá ich záujmov na
princípe slobodného výberu záujmovej činnosti aj s možnosťou jej zmeny. Strediská voľného času v rámci školy
by mali vytvárať podmienky pre zaujímavú činnosť rôznorodých kolektívov podlá
veku a pohlavia, napr. vzdelávaciu, zábavnú, oddychovú, verejnoprospešnú atd.
Záujmové kolektívy by mali vznikať dobrovoľne na základe vlastného výberu deti.
Vedúcich týchto kolektívov môžeme získať na základe dobrovoľnosti z radov
rodičov, pedagogických pracovníkov a členov spoločenských organizácii.
Predpokladom pre úspešné zvládnutie kolektívu je záujem o totožnú činnosť u
dospelého aj u detí. Strediská spolupracujú so školskou družinou, školským
klubom a pod. I keď je činnosť vedúceho
dobrovoľná, mala by byť finančne ohodnotená rovnakou sumou za 1 hod. činnosti
pre každého vedúceho bez ohľadu na dosiahnuté vzdelanie a bez obmedzenia počtu
odpracovaných hodín v týždni. Pre pravidelnú činnosť kolektívov, ktorá môže byť
ohrozená dlhodobejšou neprítomnosťou vedúceho, by sa malo zaviesť platené
suplovanie. Na činnosti by sa mohli zúčastňovať aj deti, ktoré navštevujú ŠD.
Strediská voľného času by mal viesť profesionálny pracovník - pedagóg voľného
času. Medzi pedagógov voľného času v novom chápaní možno zaradiť všetkých
vychovávateľov (školské kluby, družiny, strediská
voľného času, domy detí a mládeže, domovy mládeže atd.) |
||
Zverejnené 15. augusta 2010 | ||