Kto pozorne sleduje celosvetové
trendy vo vzdelávaní, je už dávnejšie dobre informovaný o ich rôznych
formách, o tom, s akými zámermi sa uskutočňujú a ako sa ich
realizácia postupne deformuje.
Jednou
z preferovaných foriem
„podpory“ vzdelávania, je aj plošné
testovanie žiakov, ktoré v súčasnej
podobe kritizujú nielen učitelia, rodičia a žiaci, ale aj
odborníci – predovšetkým
psychológovia, sociálni a špeciálni
pedagógovia, výchovní poradcovia, lekári
a ďalší. Napriek opakujúcim sa pripomienkam
k obsahu a priebehu testovania, ktoré vyjadrujú predovšetkým
učitelia matematiky a slovenského jazyka a ktoré kompetentní len málo
rešpektujú, nespokojnosť s takouto podobou preverovania vedomostí neustále
narastá.
Svedčí o tom aj výzva sedemnástich
českých psychológov, pedagógov a špeciálnych pedagógov rodičom, ktorá
poukazuje na riziká plošného testovania, varuje pred spôsobmi, akými sa má
realizovať a odporúča im, bojkotovať ho v súlade s platnými
zákonmi. V dôvodoch, pre ktoré treba podľa výzvy testovanie odmietnuť, sa
uvádza:
- Testovanie má obmedziť rozhodovanie žiaka a rodičov o tom, na
akej strednej škole bude žiak študovať.
- Výsledok testovania nerozpozná schopnosti a záujmy žiaka,
jeho učenlivosť, pracovitosť a inteligenciu, ale svojím nastavením
môže naopak tieto vlastnosti celkom ignorovať.
- Ako
sa píše vo výzve, minister školstva sa
(nielen v Českej republike), „... zjavne inšpiroval
zahraničnými projektmi, ktorých škodlivosť sa už
dávno prejavila a je dokázaná. Takým
je napríklad kedysi veľmi ambiciózny projekt
plošného testovania na základných
školách „Žiadne dieťa nezostane pozadu“,
ktorý bol realizovaný v USA za vlády
prezidenta G.W.Busha. Ukázalo sa, že školy sa vo
výučbe sústreďujú hlavne na to, čo sa testuje
– ostatné učivo ustúpilo do pozadia. jeho
niekdajšia najvplyvnejšia podporovateľka
prof. Diane Ravitch dnes cestuje po Spojených
štátoch a usiluje sa o jeho ukončenie".
- Všetky doterajšie skúsenosti ukazujú, že o ďalšom osude
dieťaťa má v budúcnosti rozhodovať počítač. „Takmer stotisíc žiakov
v jednom populačnom ročníku nemá v testoch preukazovať svoju
pripravenosť, ale schopnosť zodpovedať správne povrchné otázky, zamerané na
náhodné znalosti. (Podrobnejšie: K.P.Liessmann: Teória nevzdelanosti.
2011. Praha, Academia.) Vaše šikovné dieťa sa zhodou okolností, bez
vlastnej viny, môže ocitnúť v slepej uličke.“
- Na
vybudovanie ohromnej testovacej mašinérie sa už začali
vydávať stámilióny, ktoré by sa mohli
ušetriť na skutočne zmysluplné vzdelávanie –
„na kvalitnú prípravu učiteľov, na lepšie
učebnice, modernejšie vybavenie škôl, na množstvo
potrebnejších veci, ako táto drahá
mocenská hračka ministra“.
Doteraz sa pod výzvu podpísalo 1790 signatárov, medzi ktorými sú ľudia celej
plejády rôznych povolaní nielen
z Českej republiky, ale aj zo Slovenska. Nájdete ju na tejto webovej
stránke, kde ju môžete svojim hlasom tiež podporiť:
http://eduin.cz/titulka/pedagogove-a-psychologove-vyzyvaji-rodice-k-bojkotu-plosneho-testovani/
Bratislava,
december 2011
|