Aký je skutočný cieľ
celoplošného testovania žiakov základných škôl?

    


Kto pozorne sleduje celosvetové trendy vo vzdelávaní, je už dávnejšie dobre informovaný o ich rôznych formách, o tom, s akými zámermi sa uskutočňujú a ako sa ich realizácia postupne deformuje.

      Jednou z preferovaných foriem „podpory“ vzdelávania, je aj plošné testovanie žiakov, ktoré v súčasnej podobe kritizujú nielen učitelia, rodičia a žiaci, ale aj odborníci – predovšetkým psychológovia, sociálni a špeciálni pedagógovia, výchovní poradcovia, lekári a ďalší. Napriek  opakujúcim sa pripomienkam k obsahu a  priebehu testovania, ktoré vyjadrujú predovšetkým učitelia matematiky a slovenského jazyka a ktoré kompetentní len málo rešpektujú, nespokojnosť s takouto podobou preverovania vedomostí neustále narastá.

      Svedčí o tom aj výzva sedemnástich českých psychológov, pedagógov a špeciálnych pedagógov rodičom, ktorá poukazuje na riziká plošného testovania, varuje pred spôsobmi, akými sa má realizovať a odporúča im, bojkotovať ho v súlade s platnými zákonmi. V dôvodoch, pre ktoré treba podľa výzvy testovanie odmietnuť, sa uvádza:

  • Testovanie má obmedziť rozhodovanie žiaka a rodičov o tom, na akej strednej škole bude žiak študovať.
  • Výsledok testovania nerozpozná schopnosti a  záujmy žiaka, jeho učenlivosť, pracovitosť a inteligenciu, ale svojím nastavením môže naopak tieto vlastnosti celkom ignorovať.
  • Ako sa píše vo výzve, minister školstva sa (nielen v Českej republike), „... zjavne inšpiroval zahraničnými projektmi, ktorých škodlivosť sa už dávno prejavila a je dokázaná. Takým je napríklad kedysi veľmi ambiciózny projekt plošného testovania na základných školách „Žiadne dieťa nezostane pozadu“, ktorý bol realizovaný v USA za vlády prezidenta G.W.Busha. Ukázalo sa, že školy sa vo výučbe sústreďujú hlavne na to, čo sa testuje – ostatné učivo ustúpilo do pozadia. jeho  niekdajšia najvplyvnejšia podporovateľka  prof. Diane Ravitch dnes cestuje po Spojených štátoch  a usiluje sa o jeho ukončenie".
  • Všetky doterajšie skúsenosti ukazujú, že o ďalšom osude dieťaťa má v budúcnosti rozhodovať počítač. „Takmer stotisíc žiakov v jednom populačnom ročníku nemá v testoch preukazovať svoju pripravenosť, ale schopnosť zodpovedať správne povrchné otázky, zamerané na náhodné znalosti. (Podrobnejšie: K.P.Liessmann: Teória nevzdelanosti. 2011. Praha, Academia.) Vaše šikovné dieťa sa zhodou okolností, bez vlastnej viny, môže ocitnúť v slepej uličke.“
  • Na vybudovanie ohromnej testovacej mašinérie sa už začali vydávať stámilióny, ktoré by sa mohli ušetriť na skutočne zmysluplné vzdelávanie – „na kvalitnú prípravu učiteľov, na lepšie učebnice, modernejšie vybavenie škôl, na množstvo potrebnejších veci, ako táto drahá mocenská hračka ministra“.

      Doteraz sa pod výzvu podpísalo 1790  signatárov, medzi ktorými sú ľudia celej plejády rôznych povolaní  nielen z Českej republiky, ale aj zo Slovenska. Nájdete ju na tejto webovej stránke, kde ju môžete svojim hlasom tiež podporiť:

 http://eduin.cz/titulka/pedagogove-a-psychologove-vyzyvaji-rodice-k-bojkotu-plosneho-testovani/
                                                                                                                

Bratislava, december 2011





  • 2011_29_Testovanie - výzva  - Pán učiteľ  č. 6, 2011 - obálka
         Zverejnené  22. januára 2012

e-mail