|
Analýza dotazníkového prieskumu o plnení Pedagogicko - organizačných pokynov
Ministerstva školstva SR na školský rok 2004/05 v oblasti výchovného poradenstva
Vzhľadom na dlhoročné
neriešené problémy v oblasti výchovného poradenstva sa Asociácia výchovných poradcov Slovenska
rozhodla uskutočniť v januári 2005 prieskum o plnení pokynov
Ministerstva školstva SR, zameraných na čiastočné zlepšenie postavenia
výchovných poradcov (ďalej VP). Predpokladáme, že k tomu prispeli aj naše
pripomienky adresované bývalému štátnemu tajomníkovi Františkovi Tóthovi
a článok Starosti výchovných poradcov, uverejnený v čísle 13 /04
Učiteľských novín.
Opatrenia v POP 2004/05 sme čiastočne
uvítali, ale do budúcnosti nemôžu
stačiť. MŠ SR by malo:
1. kontrolovať plnenie týchto
pokynov - k čomu by mohli prispieť
aj výsledky nášho prieskumu,
2. prehodnotiť ich obsah –
v čom, to sa pokúsime rozobrať ďalej,
3. vypracovať v spolupráci
so zástupcami výchovných poradcov komplexné opatrenia, ktoré „nezapadnú
prachom“ tým, že sa bude MŠ SR každoročne odvolávať na staré
pedagogicko-organizačné pokyny /POP/, ale zahrnie tieto opatrenia do novej
vyhlášky o výchovnom poradenstve a do pracovnej náplne výchovného
poradcu. Vieme, že z dôvodu odvolania sa MŠ SR na minuloročné POP,
nerešpektujú riaditelia škôl ich znenie v tomto školskom roku aj tam, kde
tak v uplynulom školskom roku urobili.
Dotazníky, ktorých obsahom boli
nižšie rozvedené otázky, boli odoslané dňa 11.1.2005 na bývalé okresné (ďalej
regiolálne) pedagogicko-psychologické
poradne (ďalej PPP) podľa adries uvedených k 1.12.2004 na
webovej stránke
Ústavu informácií a prognóz
školstva. Zhromažďovanie odpovedí bolo
uzavreté k 30.4.2005, v našej analýze
ide teda o aktuálne údaje
platné pre obdobie od 1.9.2004 do 20.4.2005. Podľa
obdržaných zásielok sa
ukázalo, že viaceré adresy neboli správne (PPP sa
presťahovali a zmenu
adresy nenahlásili), preto im boli dotazníky
doručené neskôr, čím sa predĺžil
aj termín konečného vyhodnotenia. Je možné, že
niektorým poradniam, ktoré sú
v prehľade uvedené, že neodpovedali, neboli tieto
dotazníky doručené vôbec.
To však len vtedy, ak boli adresy poradní skutočne
iné, ako tie, na ktoré sme
ich zaslali. Späť nám totiž pošta vrátila len
obálku zo Žiliny. Z 86 zaslaných dotazníkov /
k hromadnému vyplneniu za celý región / sa vrátilo späť vyplnených 68 čo je 79% - teda
reprezentatívna vzorka. Vôbec neodpovedalo 18 poradní , teda 21%. Do prieskumu sa zapojilo 94%
výchovných poradcov z regiónov, ktoré zaslali vyplnené dotazníky
a z celkového počtu výchovných poradcov v ZŠ na Slovensku cca 1500 ich odpovedalo približne
86,9% . Aj keď nám odpovedalo aj zopár
výchovných poradcov zo stredných
škôl, týka sa tento prieskum hlavne ZŠ.
V 7 prípadoch (Banská
Bystrica, Hlohovec, Malacky, Myjava, Spišská Nová
Ves, Trnava 1, Žarnovica)
nebol uvedený celkový počet výchovných
poradcov v regióne, čo čiastočne
znižuje kvalitu uskutočneného prieskumu. Bolo by
potrebné, aby opytovaní v budúcnosti
dbali na kompletné vyplnenie takýchto
dôležitých údajov. Do tabuľky sme preto
v týchto prípadoch uviedli údaj /
vytlačený hrubo/, že celkový počet
výchovných poradcov v regióne sa rovná
počtu tých, čo odpovedali. To však
nie je údaj overený, preto aj celkový súčet
výchovných poradcov (1382)
v daných regiónoch nie je presný. Snažili sme
sa s niektorými
z nich skontaktovať, aby údaj doplnili, ale žiaľ, neurobili
tak.
Zvlášť chceme oceniť dôslednosť
pri spracovaní odpovedí v regióne Levice, kde okrem podrobného vyhodnotenia
spracovali aj zoznam s adresárom. Spracované pripomienky výchovných
poradcov a dôvodové správy sme dostali z poradní v Dolnom
Kubíne, Stropkove, Sabinove, Svidníku a Snine, čo nám pomohlo pri analýze
jednotlivých otázok dotazníka.
Poradne v Novom Meste nad
Váhom, Michalovciach, Ilave, Leviciach, Žiline a Banskej Štiavnici
priložili aj zoznamy škôl (posledné tri aj zoznam e – mailových adries).
Dúfame, že tieto kontakty zostanú dlho aktuálne a že uvedení výchovní
poradcovia z tejto funkcie neodídu, lebo jednou z pripomienok je, že
pre náročnosť a nedocenenosť tejto práce mnohí mladí adepti i skúsení
VP odchádzajú.
V dotazníkoch sme žiadali
uviesť e – mailovú adresu kontaktného výchovného poradcu, ktorá nám bola
oznámená v 26 prípadoch, t.j. 30,2 %. Z 3 poradní sme dostali tento
kontakt na metodika pre VP a 24-krát bol uvedený e – mail poradne /27,9%/.
V jednom prípade (PPP v Brezne) trvala na priamom kontakte pani
riaditeľka Oľga Jorčíková, čo je veľmi cenné.
Žiadny e – mailový kontakt
neuviedlo 35 regiónov (zo všetkých, ktorým
boli dotazníky zaslané), čo činí
40,7% a 51% tých, čo dotazníky vrátili
vyplnené. Tento údaj považujeme za
dôležitý preto, lebo naznačuje, koľko
výchovných poradcov na Slovensku zrejme
nebude informovaných o našich ďalších
aktivitách, ktoré budú
v septembri zverejnené na webovej stránke
portálu Infovek ako aj o možnostiach spolupráce
a výmeny skúseností medzi
výchovnými poradcami, ktoré ponúkne. Na
uvedené kontakty sme totiž v lete
zaslali predbežné informácie o tomto prieskume
a o pripravovanej
webovej stránke.
Z regiónov Poltár, Myjava,
Malacky, Košice 1, Humenné a Žarnovica sme dostali od VP dotazníky
jednotlivo v celkovom počte 66 , bez celkového sumára, čo spomalilo
celkové vyhodnotenie. Vzhľadom k tomu, že tento prieskum vyhodnocovali
výchovní poradcovia – členovia AVP vo svojom voľnom čase, v prípade keby
tak urobili všetci /1304 výchovných poradcov/, nebolo by ho možné vyhodnotiť v čase, keď by jeho
výsledky boli ešte aktuálne. Naopak zo Stropkova a Medzilaboriec bol
k dotazníkom priložený aj celkový sumár, čo zvlášť oceňujeme.
Napriek tomu ďakujeme za
spoluprácu všetkým, ktorí nám odpovede výchovných poradcov zaslali, a tak
prispeli k zhromaždeniu faktov, ktoré by zrejme nikdy neboli zverejnené
a naša ďalšia aktivita by nemala faktický podklad.
Pretože Asociácia výchovných
poradcov nemá finančné možnosti zabezpečiť ďalšie
kontakty bežnou poštou ani
telefonicky, sme v budúcnosti nútení
komunikovať prostredníctvom e –
mailovej pošty. Aj to však hromadne len výnimočne
a s tými, ktorí nám
oznámili svoj kontakt a v prípade zmeny
oznámia aj túto zmenu. Všetky
dôležité informácie (vrátane adresára
poradní a kontaktných výchovných
poradcov), ktoré budeme mať pre výchovných
poradcov k dispozícii, budeme
pravidelne zverejňovať na webovej stránke, kde si ich
výchovní poradcovia,
metodici príp. riaditelia poradní sami vyhľadajú.
V prípade, že budú na ne
reagovať / či e – mailom, poštou alebo telefonicky/,
odpovieme im radi aj
jednotlivo.
A teraz analyzujeme odpovede
na jednotlivé otázky.
Prvý pokyn MŠ SR znel: - stanoviť poradensko-konzultačný
deň výchovného poradcu bez vyučovacej povinnosti.
Pýtali
sme sa preto, či majú
/mali v tom čase/ výchovní poradcovia v tomto
zmysle upravený rozvrh
hodín. Z odpovedí vyplýva, že
celkove malo v tomto smere vytvorené dobré podmienky
pre svoju prácu 796
výchovných poradcov, t.j. 61,04%, tých čo
nám zaslali vyplnené dotazníky. Na 100% tento
pokyn MŠ SR splnili
riaditelia škôl v regiónoch Banská
Štiavnica a Košice 2. Naopak,
úplne ho ignorovali v Bytči a v Pezinku -0%.
Dobre ho
zabezpečili ešte v týchto regiónoch: 88% -
Kežmarok a Košice 1, nad
80% - Bratislava 2,3,4,5 ; Dubnica/Ilava, Liptovský
Mikuláš,Lučenec,Martin,Poprad,Senec,Trnava
1, Tvrdošín a Žiar nad Hronom. pod 35% - Malacky
(33,3),Myjava (33),Revúca (30,7),Galanta (26,9)
a Dolný Kubín (7).
Z prehľadu vidíme, že medzi
tými, ktorí splnili pokyn na 100% a ďalšími v poradí je značný
rozdiel, čo sa týka aj spodnej hranice – teda tými, čo pokyn vôbec nesplnili.
Požiadavka, aby mal výchovný
poradca deň určený pre výkon svojej funkcie vyplýva z organizačných
dôvodov, aj keď sa tento čas nedá celkom vymedziť na jediný deň, je poptrebné
naučiť rodičov, aby ho čo najviac využívali a nerušili výchovného poradcu
vtedy, keď sa venuje vyučovacej povinnosti. Tiež je toto opatrenie dôležité
preto, aby rodičia presne vedeli, kedy môžu výchovného poradcu navštíviť bez
obavy, že by nemal práve čas sa im venovať kvôli vyučovaniu. Rodičia by mali
pochopiť a zvyknúť si na to, že keď výchovný poradca vyučuje, nemôže
v chvate a časovej tiesni riešiť problémy, ktoré si vyžadujú pokojnú
atmosféru a s ktorými sa naňho obracajú. To samozrejme neplatí vo
výnimočných prípadoch. Čo sa týka žiakov a učiteľov, tých si každý
výchovný poradca vo svojej škole ľahko zorganizuje.
Problém, ktorý však z tohto
pokynu vyplýva je v tom, že výchovný poradca
má v rámci svojho úväzku
určených vyhláškou na túto prácu 1-3
hodiny týždenne, ale v daný
konzultačný deň pracuje často celý deň, niekedy aj viac
než 8 hodín. Mnohí
riaditelia škôl nezohľadňujú túto
skutočnosť. Pretože výchovný poradca pracuje
počas ostatných dní naplno / kedy si odpracuje
celý úväzok mínus 1-3 hodín
určených na výchovné poradenstvo/, nie je
vyriešené, ako kompenzovať nadpočetné
hodiny, ktoré odpracuje v rámci
výchovného poradenstva. Vzhľadom
k tomu, že výchovný poradca by nemal ani suplovať,
napriek tomu, že
v prevažnej väčšine prípadov pracuje
nadúväzok, nemá „nárok“ na žiadne
náhradné voľno a ani funkčný príplatok!
Dňa 28.6.2004 sme odovzdali na MŠ
SR návrh „Štatútu VP“ a 7.7.2004
„Dôvodovú správu...“
k zmenám, ktoré
v štatúte presne vymedzujú právomoci,
kompetencie, rozsah vyučovacej
povinnosti a finančné ohodnotenie VP. Ale ešte
stále nie je špecifikovaná
pracovná náplň výchovného poradcu,
zodpovedajúca novým podmienkam (pribudli namiesto jednej 3 až 4prihlášky na stredné školy, zápisné
lístky, Monitor, agenda s integrovanými žiakmi, ktorú mnohí VP vykonávajú,
napriek tomu, že žiadny predpis im to neukladá – všetko povinnosti, ktoré tu
donedávna neboli..), ktorá nie je vzhľadom na ne vôbec časovo prerátaná!! Teda v skutočnosti potrebuje výchovný
poradca na svoju prácu celý jeden deň (niekedy aj viac), ale finančne ohodnotené
má z toho len 1-3 hodiny! (Ak mu to
samozrejme riaditeľ školy nekompenzuje napr. odmenami alebo náhradným voľnom,
čo sa stáva len výnimočne.)
Druhý pokyn MŠ SR : - nepoverovať výchovného poradcu
vykonávaním pedagogického dozoru.
Výsledok je podľa odpovedí
znepokojujúci. Až 867 z 1304 výchovných poradcov, / 66,49%/ dozory
vykonávalo.
Toto opatrenie bolo najlepšie
zabezpečené v Bratislave 4, kde vykonávalo dozory
10% výchovných poradcov
a v Bratislave 5 to bolo 29% - to je podľa nás už
vysoké číslo. Medzi
80-90% sa pohybovalo 12 regiónov. V najhoršej
situácii boli
výchovní poradcovia v Bytči (90%), Detve e Žarnovici
(90,9%), Malackách (91,6%) a v Revúcej (92%).
Z uvedeného vyplýva otázka,
akým spôsobom je výchovným poradcom
táto povinnosť, ktorú im riaditelia
ponechali, kompenzovaná. Napríklad výchovní
poradcovia z Tvrdošína
uviedli, že za to majú dohodnuté náhradné
voľno.Chápeme, že dozory je
v škole potrebné zabezpečiť, najmä vtedy, keď
nie je k dispozícii
dostatok učiteľov. Ale výchovný poradca by mal
s dozorom súhlasiť. Mohol
by ho v nevyhnutnom prípade mať vtedy, keď to
nenaruší jeho prácu. Mal by
tiež vedieť, koľko náhradného voľna mu za to
prináleží. Myslíme si, že každý
riaditeľ školy ba mal urobiť všetko, aby túto
požiadavku splnil. Naopak – mal
by výchovného poradcu v konkrétnom čase
poveriť, aby sa počas prestávok
prešiel po celej škole a porozprával sa so
žiakmi alebo s učiteľmi
o problémoch, ktoré má ako
výchovný poradca riešiť. Dozor
výchovného
poradcu by však nemal mať takú podobu, aby bol
nútený stáť na jednom mieste
a nemohol by odtiaľ v prípade potreby odísť ,
aby vyriešil dôležité
pracovné záležitosti, ktoré neznesú odklad.
Tretí pokyn MŠ SR : - nepoverovať výchovného poradcu
suplovaním.
Pýtali
sme sa teda, či výchovní
poradcovia suplujú. Z tabuľky vyplýva, že
v danom období suplovalo
599 výchovných poradcov, t.j. 45,94%. Najviac ich bolo
v Levoči
a v Pezinku (100%). Ďalšie poradie je
nasledovné: 89,6% - v Dunajskej Strede,
88% v Zlatých Moravciach a 84% v Novom Meste nad
Váhom. Najmenej výchovných poradcov
suplovalo v regiónoch, ktoré tak splnili túto
požiadavku najlepšie: Košice 1 -11%,Vranov nad
Topľou-14%,
Hlohovec-15,7%, Košice 2-18,7% a Púchov -18%.
Z pripomienok, ktoré sme
s dotazníkmi dostali vyplýva, že väčšina výchovných poradcov v ZŠ s touto požiadavkou nesúhlasí,
lebo tým stracajú možnosť, získať potrebné náhradné voľno na prázdniny. To
často potom nedostanú napriek tomu, že pracujú oveľa viac, ako im určuje
vyučovacia povinnosť a Zákonník práce, ako sme to už predtým uviedli. Čiže
v prípadoch, keď riaditelia škôl túto požiadavku nerešpektovali, vyšli
zrejme výchovným poradcom v ústrety na ich vlastnú žiadosť. Inú situáciu
nám avizovali niektoré stredné školy, kde sa suplovanie vôbec neprepláca
a ani nekompenzuje náhradným voľnom. To sa týka všetkých učiteľov
v daných SŠ, teda aj výchovných poradcov, ktorí z tohto dôvodu so
suplovaním nesúhlasia. Chceme
dodať, že
suplovanie výchovných poradcov v ZŠ nie je
žiadúce len v období, keď
sa musia venovať práci s prihláškami na
stredné školy (január,február,marec)
a v určený konzultačný deň.(Na stredných
školách je situácia iná a bolo by
potrebné ju preskúmať.) V ostatnom
období nepovažujeme za potrebné plnenie tejto požiadavky
vyžadovať. (Asociácia
VP to navrhovala upraviť už v tohoročných POP, ale nebolo
jej zo strany MŠ
SR vyhovené!) Tiež preto, že niektoré suplované
hodiny (etická výchova,
občianska výchova a iné) by mohol výchovný
poradca využiť na rozhovory so
žiakmi príp. na zisťovanie ich postojov ku škole.
Štvrtý pokyn MŠ SR
bol v POP uvedený ako prvoradá požiadavka: - zabezpečiť kabinet výchovného
poradenstva na škole ( kde výchovný poradca poskytuje konzultácie
a odbornú pomoc žiakom, rodičom, učiteľom,...)
Naša otázka znela, kto nemá k dispozícii kabinet
výchovného poradenstva.
Ani tu nás získané odpovede neuspokojili
a poukazujú na zlé priestorové podmienky na
38,19% škôl, kde 498
výchovných poradcov nemalo svoj kabinet. Možno aj
to je dôsledok spájania sa
škôl. Ak však výchovný poradca
nemá svojm kabinet, nemôže ani vykonávať svoju
prácu. Keď pracuje s prihláškami na
stredné školy, mal by zabezpečiť
ochranu osobných údajov (bolo by potrebné zistiť,
ako sú prihlášky
v takých školách v tomto zmysle
zabezpečené), keď sa individuálne
venuje žiakom alebo rodičom, mal by mať bezpodmienečne vytvorené
podmienky na
pokojný a nerušený rozhovor, niekedy aj
časovo náročný; keď spracováva
podklady pre stredné školy a školské
výpočtové stredisko, nemal by ho
pritom nikto vyrušovať, aby údaje boli bezchybné
a utajené. Preto by sme
odporúčali inšpekčným orgánom pri
inšpekciách preverovať, či na danej škole nie
je výchovný poradca ten, kto je
v tomto smere na poslednom mieste.
Ide najmä o prípady, keď
väčšina pedagogických pracovníkov má na danej škole nadpriemerne veľké
kabinety, či ked sú v škole nevyužité miestnosti, takže by sa jednoduchým
presunom dala táto situácia riešiť a pre výchovného poradcu potrebnú
miestnosť zabezpečiť. Iná je situácia vtedy, keď majú v danej škole zlé
priestorové podmienky všetci pedagogickí pracovníci.
Zo získaných údajov ďalej vyplýva,
že v regióne Košice 4 nemal kabinet ani jeden (!) výchovný poradca , teda 100%, čo bol
v porovnaní s ostatnými regiónmi výrazný rozdiel. Ďalej nasledovali:
Malacky-75%, Stropkov/Medzilaborce-64%,
Trebišov-63,5%, Nitra 1-63%, Poltár-62,5%, Brezno-60,8% a Bytča-60%. Najlepšie podmienky v tomto smere vytvorili
riaditelia škôl v Bratislave 5, kde nemalo kabinet „len“ 5,8% , v Košiciach 2-6% a v Tvrdošíne-9%
výchovných poradcov. Z odpovedí sme zistili, že
nie vždy, keď uviedli výchovní poradcovia, že majú svoj vlastný kabinet,
išlo výlučne len o kabinet
výchovného poradenstva. Išlo o odborný kabinet daného predmetu, ale
výchovný poradca ho mal k dispozícii sám, takže bol súčasne kabinetom
výchovného poradenstva. (Snina)
Piata otázka už nevyplývala z pokynu MŠ SR, ale
považovali sme za potrebné v súvislosti s ostatnými otázkami zaradiť
ju do dotazníka. Pýtali sme sa, kto z výchovných poradcov nemá
k dispozícii počítač.
Odpovede ukázali, že z 1304
ho nemalo 207, teda 15,87%. Pretože táto otázka bola
tentokrát len doplnková / v budúcnosti by si vyžadovala celý jeden
prieskum/, nemôžu odpovede poukázať na celú šírku tohto problému. A to, či
mali výchovní poradcovia vlastný počítač v kabinete s Internetom
alebo bez neho, alebo mali len obmedzený prístup k počítaču určenému pre
všetkých učiteľov, alebo do počítačovej učebne pre žiakov.
Dnes, keď už aj MŠ SR
prostredníctvom ŠVS spracovalo pre
výchovných poradcov program Proforient,
pomocou ktorého by mali výchovní poradcovia
spracovávať prihlášky žiakov na
stredné školy a všetku potrebnú
evidenciu je nevyhnutnosťou, zabezpečiť
prednostne počítače s tlačiarňou pre všetkých
VP na Slovensku. Myslíme si,
že je potrebné túto úlohu urýchlene zaradiť
do projektu Infovek a výchovným
poradcom, ktorí počítače dodnes nemajú ich dodať.
(Mali by byť vyslovene
určené VP, aby ich školy nemohli použiť na iné
účely a ani
vymeniť za staré a nevýkonné). Bez splnenia
tejto podmienky, nebude možné
v blízkej budúcnosti zjednotiť dodávanie
údajov do školských výpočtových
stredísk v elektronickej podobe a naplno využiť
program Proforient.
Samozrejme ide tiež o zefektívnenie a uľahčenie
práce výchovným
poradcom, ktorí by tak mohli väčšinu svojho času
venovať žiakom a riešeniu
ich problémov a nie práci s agendou
a prihláškami na stredné
školy.
Ako teda vyzerajú fakty :
V 19 regiónoch malo počítač 100%
výchovných poradcov (viď tabuľku), čo je 22% zo
všetkých, ktorým boli
dotazníky zaslané a 27,9% tých, ktorí
odpovedali. Opäť ale pripomíname, že
nevieme, či mali počítač s Internetom v kabinete
prednostne len pre
seba. Zo Sniny uviedli, že ani jeden výchovný poradca
nemal v kabinete VP (ak ho mal) k dispozícii
vlastný počítač.
Najhoršia situácia bola
v Humennom, kde nemalo počítač 14 výchovných poradcov, čo je 70%. Ďalej
nasledovali Košice-okolie-61%, Bytča-60%, Partizánske-58%, Košice 2-56%
a Gelnica-54,5%.
Šiesta – posledná otázka znela, či je výchovný poradca
zároveň aj triednym učiteľom. Chceli sme zistiť, koľko výchovných poradcov má
dostatočný časový priestor venovať sa v potrebnej miere problematike
výchovného poradenstva alebo potrebný
časový priestor nemá. Tieto dve funkcie sú totiž tak časovo i fyzicky
náročné, že by rozhodne nemali byť spájané. Avšak vzhľadom k tomu, že
práca triedneho učiteľa je finančne ohodnotená 5%-ným príplatkom a práca
výchovného poradcu nie (čo považujeme za maximálne nespravodlivé), sú výchovní
poradcovia na vlastnú žiadosť nútení finančnými dôvodmi (ktoré dnes nie sú
zanedbateľné) vykonávať aj prácu triedneho učiteľa. To sa však v konečnom
dôsledku odráža v tom, že nemajú toľko času venovať sa žiakom, ako keby
obe funkcie nevykonávali. Ak sa aj snažia vykonávať obe funkcie maximálne
zodpovedne, nemôžu to dlhodobo fyzicky vydržať. Z odpovedí sme zistili, že
celkom bolo 791 výchovných poradcov – t.j. 60,66% - zároveň aj triednymi
učiteľmi.
Najviac výchovných poradcov
vykonávalo funkciu triedneho učiteľa v regiónoch Bytča a Pezinok -100%,
Nové Mesto nad Váhom -94,7% a Žarnovica- 90,9%. Naopak najmenej triednych
učiteľov z radov výchovných poradcov bolo v Banskej Bystrici 1 -13%
a v Bratislave 4 -16,6%.
Dôležité je uviesť, že riešiť
túto situáciu /aby výchovný poradca nebol aj triednym učiteľom/, môže bez
problémov ten riaditeľ školy, ktorá má dostatok učiteľov, ktorí môžu vykonávať
okrem triednictva aj ostatné funkcie (vedúci kabinetov, vedúci MZ a PK,
sklad učebníc atď.) Málokedy je možné, aby výchovný poradca nemal okrem tejto
funkcie žiadnu inú. To sa týka najmä škôl
s malým počtom žiakov a teda aj malým počtom učiteľov. (Stropkov)
Jedným z dôvodov prečo majú
výchovní poradcovia viacero funkcií je ten, ža sa
na nich môžu riaditelia škôl
pre ich dôslednosť a zodpovednosť naozaj spoľahnúť.
Z dotazníkov
vyplýva, že viacerí výchovní poradcovia
sú dokonca zároveň zástupcami riaditeľa (Trnava),
mnohí vedú krúžky (Nové Zámky,
Spišská Nová Ves), kabinetné zbierky,
sú koordinátormi drogovej prevencie či dokonca jeden je
bezpečnostným
technikom.
Keď zhrnieme celkové výsledky,
vidíme, že najhoršie podmienky majú podľa
našich kritérií zabezpečené
výchovní
poradcovia v regiónoch Pezinok a Bytča.
Najlepšie sa podarilo realizovať
pokyny MŠ SR, vyplývajúce z uvedených
Pedagogicko-organizačných pokynov
v Košiciach 2, v Bratislave 4 a v Bratislave
5, a tak
zabezpečiť výchovným poradcom relatívne
dobré podmienky pre ich prácu. V odpovediach
výchovných
poradcov na všetky otázky prevládala ich
veľká nespokojnosť s finančným
ohodnotením svojej práce, ktoré sa nepodarilo
vyriešiť už celé desaťročie.
Preto výchovní poradcovia prijali veľmi negatívne,
že keď sa táto otázka
v minulom školskom roku vyriešila vo vzťahu
k triednym učiteľom, na
výchovných poradcov sa zase „zabudlo“ (aj keď
ich je počtom podstatne menej).
Pritom prácu, ktorú vykonáva triedny učiteľ vo
svojej
triede, zabezpečuje výchovný poradca vlastne
v rámci celej školy!
Ako sme už uviedli, každoročne sa
výchovným poradcom len pridávajú
nové a nové povinnosti a sú stále
viac zaťažovaní administratívnymi prácami, ale
„odmena“ (1-3 hodiny
v úväzku) zostáva stále nezmenená!
V súvislosti s naším prieskumom
sa opäť ukázalo, že riadenie výchovných poradcov na rôznych typoch škôl je
veľmi komplikované a nielen že sa ťažko koordinuje ich práca
navzájom, ale okrem riaditeľov škôl nie je na vyššej úrovni zodpovedný
pracovník, ktorý by riešil ich uvedené a ďalšie problémy.
Pedagogicko-psychologické poradne, na ktoré sme sa obrátili so žiadosťou
o vyplnenie dotazníkov, plnia voči výchovným poradcom len metodickú funkciu.
V rámci miestnych častí a regiónov ich nikto neriadi ani nekoordinuje
činnosť medzi základnými a strednými školami a výchovnými poradcami
navzájom. Členenie podľa bývalých okresov je podľa nás úplne nelogické. Ani
starostom /referátom školstva/ nie je daná zodpovednosť za ich pracovné
podmienky, odbornú pripravenosť a koordináciu ich činnosti. Výchovných
poradcov tak na ZŠ a SŠ „riadia“ Krajské školské úrady (ale len
prostredníctvom ped.-psych.poradní) a VP na gymnáziách samosprávne kraje.
Ako sme uviedli celé riadenie sa obmedzuje na psychologické prednášky
a problémom výchovných poradcov nie je venovaná pozornosť na žiadnych
spoločných stretnutiach a teda ani
poskytnutý potrebný priestor na ich riešenie.
Myslíme
si, že na mapovanie
uvedených problémov by sa mala zamerať aj činnosť
inšpekčných orgánov, ktoré by
namiesto zisťovania údajov o počtoch prijatých
a neprijatých žiakov
na stredné školy / údaje, ktoré im
môžu poskytnúť školské
výpočtové strediská/,
mali zaujímať o problémy uvedené v tejto
analýze.
Záverom
chceme apelovať na
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, aby sa vážne
zaoberalo aj oblasťou
výchovy a vzdelávania na našich
školách, ktorá sa volá
výchovné
poradenstvo. Vieme, že sa pripravujú zmeny aj v tejto
oblasti, ale zdá sa
nám, že ich príprava trvá naozaj pridlho
a neustále sa odkladajú. Aj tu sa
ukazuje, akú prioritu má v skutočnosti
výchova našich detí.
Dúfame,
že aj Národná rada SR si
uvedomí túto skutočnosť pri prerokovávaní
Zákona o výchove a vzdelávaní
a určí v ňom výchovnému poradenstvu
miesto, ktoré mu prináleží.
V Bratislave, 12.septembra
2005
Jarmila Blažeková
Tabuľky k textu sa nachádzajú v prílohách.
|
|