Miesto žiackej školskej samosprávy |
||
Ako sa zapájajú vo vašej škole žiaci
do jej života? Sú iniciatívni a aktívni? Tvoria ich aktivity premyslený
systém alebo sú len náhodné? Podľa akého modelu riadenia funguje teda vaša
škola? Ak ste ešte nerealizovali zmeny v
systéme práce vašej školy, zamyslite sa s nami. Aby
sme mohli v konkrétnej škole vypracovať koncepciu
jej rozvoja, mali by sme
si najprv ujasniť, či bude táto koncepcia založená na
tradičnom modeli
riadenia, či sa bude opierať o tradičné funkcie
a z nich vyplývajúce
činnosti – teda plánovanie, organizáciu,
hodnotenie, komunikáciu atď. koncipované
a realizované prevažne vedením školy. Alebo
máme predstavu o tom, na akých
princípoch by mohol fungovať systém
funkčnejší, účinnejší,
racionálnejší, prehľadnejší
a úspešnejší? Rozhodne je
potrebné so zmenami v obsahu vzdelávania,
zmeniť nielen jeho organizáciu, ale dokonca celý
systém práce školy. Úlohou pedagógov
by prirodzene tiež malo byť, naučiť aj žiakov pochopiť,
prijímať, dosahovať a
tvoriť takéto ciele a zmeny, čo je možné len vtedy,
keď ich zapojíme do
konkrétnej činnosti. Ak túto potrebu cítime a chápeme, mali by
sme najprv preskúmať, analyzovať a vyhodnotiť, z akých prvkov, krokov,
postupov, prostriedkov, foriem a vzťahov pozostáva jestvujúci systém, čo
konkrétne brzdí našu prácu, s ktorými výsledkami sme spokojní,
s ktorými nie a prečo. Ak sa nám v práci nahromadilo množstvo úloh
a problémov, ktoré už nie sme schopní kvalitne zvládnuť v danom čase a
priestore, je to signál zmeniť systém. Takú zmenu dokáže v konkrétnej
škole však urobiť len skutočne odvážny, vzdelaný a rozhodný riaditeľ.
Riaditeľ, ktorý si uvedomil, že od toho, čo sa žiaci aj v „jeho“ škole dnes
naučia, závisí doslova prežitie celej spoločnosti v budúcnosti. Aké
ciele má mať naša škola z hľadiska potrebných zmien v myslení, konaní
a správaní sa účastníkov výchovno-vzdelávacieho procesu? Už pojem
„výchovno-vzdelávací“ tieto ciele a zároveň podstatné zmeny naznačuje. Základ
celého procesu by mal byť podľa nášho
názoru vo výchove – v zameraní na
vysvetľovanie
a vštepovanie žiakom nadčasových cieľov a
hodnôt, ktoré zabezpečia na
dostatočne dlhý čas stabilitu
systému. Neustále zmeny v oblasti
výchovy, ba dokonca absencia výchovných cieľov škole neprospievajú, naopak,
žiakov aj učiteľov dezorientujú a vnášajú do systému chaos, neistotu
a neporiadok. Výchovu
chápeme ako systém zmysluplných praktických činností v ich komplexnosti. Tieto
činnosti by bolo možné rozdeliť do týchto oblastí: a) Činností samostatne konajúceho subjektu – základná úroveň: (chápať, prijímať, dodržiavať a tvoriť zásady pre danú činnosť)
b) Činností spolupracujúceho subjektu – základná úroveň: (chápať, prijímať, dodržiavať
a tvoriť zásady pre danú činnosť)
c) Komplexné poňatie výchovných činnosti:
Dynamiku
výchovno-vzdelávacieho procesu v danom kontexte predstavuje vzdelávanie.
Jeho základom sú poznatky vied, fakty a
informácie, ktoré rýchlo zastarávajú, menia
sa, prehodnocujú a dopĺňajú. V reálnom živote nikdy nepotrebujeme
použiť celý systém poznatkov, tak ako sa ich žiaci dnes učia
v jednotlivých predmetoch. Je
nepochybne potrebné, aby odhaľovali súvislosti medzi poznatkami v každom
predmete. To je však dôležité aj v kontexte všetkých vedných odborov
(tradičných školských predmetov). Aby sa
tieto súvislosti žiaci naučili chápať, treba im dať už v základnej škole čo
najviac možností podieľať sa na organizovaní jej života. Popri tom si môžu
osvojiť nielen množstvo poznatkov, spoznať lepšie svojich spolužiakov, ale
získať aj pozitívny vzťah ku škole a k vzdelávaniu. Ak
sme v úvode spomenuli rozvojový program školy, v kontexte toho, čo sme
uviedli sa nám ponúka možnosť, naučiť žiakov spracovať si svoj osobný program žiaka a realizovať
ho, čím by osobne prispeli k tomu, aby škola bola
úspešná. A naopak: škola nemôže
byť úspešná, keď nenaučí svojich žiakov
realizovať každú činnosť zmysluplne, pýtať sa na jej
ciele, vybrať si etické
prostriedky, nachádzať správne postupy a zhodnotiť
dosiahnuté výsledky. Žiacka školská samospráva má preto v škole nezastupiteľné
miesto. Je to systém a forma komunikácie medzi žiakmi. Ak je správne metodicky vedená a má
podporu vedenia školy, stáva sa veľmi účinným výchovným prostriedkom. Táto
podpora by mala spočívať jednak vo vyjadrení vlastnej predstavy vedenia školy
o fungovaní žiackej školskej samosprávy v rozvojovom programe školy,
následne v jej konkretizovaní na zasadnutí pedagogickej rady školy, potom
na stretnutí so zástupcami žiakov ako aj v informovaní členov rodičovskej
rady.
Mgr. Jarmila Blažeková |
||
Zverejnené 15. augusta 2010 | ||