Stavovská organizácia učiteľov? |
||
Uznávaný český sociológ profesor Jan Keller sa vo
svojej knižke Nedomyslená spoločnosť zaoberá
aj témou fungovania organizácií. Jeho analytický pohľad by mali poznať členovia
každej organizácie už existujúcej, ale aj práve vznikajúcej, ak sa chcú vyhnúť
zásadným chybám v jej činnosti. Osobitne dôležité je dodržať tieto zásady
hneď pri vzniku organizácie, pretože práve vtedy môže byť „položený základ jej
úspešného konca“. Mnohí z nás majú vlastné
skúsenosti a poznatky z fungovania rôznych organizácií, záujmových
združení a zväzov, ktoré môžu byť dôležité aj pre možnú organizáciu učiteľov. Či si to uvedomujeme alebo nie, naše
postoje k tejto téme v podstate úzko súvisia s výchovou žiakov
a s našim chápaním jej cieľov. Chceme, aby sa žiaci, keď dospejú,
správali tak ako sa správame my vo svojich organizáciách a vo vzťahu k
nim? Sme im dobrým príkladom? Sú vôbec organizácie potrebné a bolo by
možné sa bez nich zaobísť? Je vôbec možné dosiahnuť, aby nemali byrokratickú
podobu, aby boli životaschopné, aby boli naše a aby sme sa v nich
dobre cítili? V uvedenej knihe v kapitole
Podivné
osudy organizácií sa píše: „Ľudia
si stvorili svoje organizácie z ničoho a nejedna z nich sa časom
v nič obráti....je zrejmé, že keď sa začne dostatočne veľký počet členov
akokoľvek silnej organizácie z nejakého dôvodu chovať ako keby táto
organizácia nikdy neexistovala, organizácia zmizne priamo pred ich očami“.(100)
O niečo ďalej čítame: „Pokiaľ by boli formálne organizácie skutočne
schopné dosahovať maximálnu efektívnosť
v oblastiach, na ktoré sa špecializujú, bolo by nutné uznať (pri
odhliadnutí od morálnych hľadísk), že ľudský rozum je skutočne na postupe...a
racionalita triumfuje“. Položme si teda otázky, ktorými sa už
autor v publikácii nezaoberá: Kedy je organizácia skutočne silná (tak, „že
ju nič tak ľahko nezlomí“) a kedy začne svoju domnelú silu strácať?
Pokúste sa odpovedať si na ďalšie súvisiace otázky: · Aké sú ciele organizácie, aká je ich
hodnota? Ide
o ciele podstatné? Do akej hĺbky a v akých súvislostiach boli
prediskutované? Kto sa podieľal na ich formulovaní a prijatí? Kto a ako
rozpracoval ciele organizácie do konkrétnych úloh a aktivít a ako sa v praxi realizujú ? · Akými úlohami sa organizácia
v praxi zaoberá?
Ide o úlohy vyplývajúce zo strategických cieľov alebo o aktivity, ktoré
neriešia podstatu problémov členov organizácie, ale predstavujú len „propagačné
kroky“, ktorými sa zviditeľňujú konkrétni ľudia? · Na základe akých pravidiel
organizácia funguje?
Tvoria ucelený systém alebo sa uplatňujú len jednotlivo a chaoticky? Aká je ich
etická hodnota a diskutuje sa o nich verejne? Sú presadzované
pravidlá demokratické alebo byrokratické? Je zabezpečená verejná kontrola dodržiavania
prijatých pravidiel? · Ako sú rozložené rozhodovacie
právomoci v organizácii?
Je organizácia dôsledne budovaná
„zdola“ ? Má dostatočný
počet základných článkov? Ako sú
navzájom prepojené? Aké majú tieto
články
právomoci? Ako sa rozhoduje o použití
financií? Predkladá sa členom
pravidelné a podrobne zdôvodnené
vyúčtovanie? · Kto a ako prácu vedenia
organizácie reálne podporuje?
Je to dostatočný počet vlastných členov alebo niekto
„zvonku“? Súhlasia členovia aj vnútorne
s činnosťou, ktorú organizácia vykonáva?
Alebo len „ticho súhlasia“ so všetkým,
čo sa v nej deje? Súhlasia so
závažnými rozhodnutiami a poznajú ich vopred
v dostatočnom predstihu? Sú
o všetkom podrobne informovaní alebo sa
dôležité informácie pred nimi
„ututlávajú“? · Vzdeláva sa každý člen organizácie
dostatočne nielen vo svojom odbore ale vo všetkých vedách? Je skoncipovaná koncepcia rozvoja
organizácie z hľadiska nových trendov? Je organizácia sama schopná
spracovať takú koncepciu? S akými odborníkmi v tomto smere spolupracuje?
Cítia členovia potrebu takej koncepcie? Aká atmosféra v organizácii
prevláda? Je tvorivá alebo hektická a „dusná“? · Aký je obsah a spôsob komunikácie
členov s vedením aj navzájom? Komunikuje
vedenie s členmi organizácie pravidelne
o zásadných otázkach? Zaujíma sa
dostatočný počet členov o riešenie
vnútorných otázok fungovania organizácie?
Má organizácia premyslený
a dobre fungujúci informačný
a komunikačný systém? Sú členovia
ochotní iniciatívne pomáhať alebo
prenechávajú všetku prácu iným?
Oslovuje vedenie
členov rôznymi zaujímavými ponukami? · Ako komunikuje organizácia
s partnermi? Darí
sa organizácii úspešne komunikovať s tými partnermi, ktorí jej môžu reálne
pomáhať? Vyberá si partnerov cieľavedome a podľa dohodnutých kritérií
alebo len náhodne? Dokáže si určiť vlastné podmienky spolupráce a trvať na
ich rešpektovaní? · Buduje si organizácia systematicky
svoju „vlastnú tvár“? Chráni vedenie organizácie a všetci členovia dôsledne jej charakter?
Neovplyvňujú partneri obsah činnosti organizácie neželaným smerom? Nie sú uprednostňované
vzťahy k partnerom pred vzťahmi členov vnútri organizácie? Nestáva sa
organizácia finančne (a následne aj obsahom činnosti) závislá na niekom inom? Ako teda postupovať, aby sme hneď „v zárodku“ predišli
možným príčinám rozkladu a zániku organizácie? Rešpektujúc mnohé
skúsenosti, odporúčame tieto základné kroky: 1. krok: Diskutovať o potrebe organizácie
v čo najširšom „pléne“ až dovtedy, kým sa neprijme dostatočným počtom
budúcich členov a spolupracovníkov konečné rozhodnutie o podobe organizácie
a jej cieľoch. V prípade, že sa takáto diskusia neuskutoční alebo ju
uskutoční len úzka skupina ľudí, zakladá sa jedna z príčin budúceho zániku
alebo nefunkčnosti organizácie. To isté platí o dĺžke diskusie, ktorá sa
nesmie skončiť z dôvodu časového limitu, ktorý „už uplynul“. 2. krok: Prijať
ciele organizácie a súčasne s nimi definovať pravidlá zakladajúce etické
a spoločenské normy správania sa. Tieto normy je nutné spracovať do podoby
etického kódexu člena organizácie. Ak organizácia taký kódex nemá alebo sa
v praxi nerešpektuje, vzniká ďalšia z príčin možného zániku alebo
chaotického fungovania organizácie. 3. krok: Vo vedení organizácie musia pracovať
len ľudia takých kvalít, ktoré budú zárukou jej rozvoja. Nestačí súhlas
s cieľmi organizácie, ani schopnosť „byť aktívny“, ani zdanlivá dôvera
ostatných (vyjadrená vo voľbách), ba ani
množstvo poznatkov z rôznych odborov – to
všetko nie sú dostatočné
záruky úspešného reprezentanta vedenia
organizácie. Najpodstatnejším kritériom
budú vždy len morálne kvality človeka –
takého, ktorý v zásadných
otázkach
neprijíma kompromisné riešenia. Zároveň
však musí mať „otvorenú“ myseľ pre
všetko, čo bolo overené praxou, ako aj všetko
nové a tvorivé. Nesmie, ako
je to bežné, nekriticky prijímať nové pojmy
a podliehať módnym trendom,
ktoré majú prevažne komerčný zámer. Ak
nemá organizácia vo svojom vedení
dostatočný počet ľudí morálnych kvalít,
vzniká veľká pravdepodobnosť jej budúceho rozkladu. Takí ľudia však
musia prejaviť svoj úprimný záujem o túto prácu. Nájsť ich (alebo
vychovať) je najdôležitejší a zároveň najťažší krok pri budovaní
organizácie. 4. krok: Tento
„krok na dlhú trať“ predstavuje výchovu budúcich lídrov, reprezentantov a členov budúcich organizácií. Tieto
organizácie môžu mať rôzne zameranie, nás by však malo už dnes zaujímať, či
budú alebo nebudú v budúcnosti fungovať a ako. V zanedbávaní
cieľavedomej výchovy, vidíme podstatnú príčinu nefunkčnosti každej organizácie
a v konečnom dôsledku aj celej spoločnosti. 5. krok: Výsledkom správnej výchovy sú dobré
ľudské vzťahy. Aby organizácia dobre fungovala, musí byť však založená na
dobrých pracovných vzťahoch. Základom dobrých pracovných vzťahov je schopnosť členov
organizácie navzájom spolupracovať. Preto je určenie presných zásad spolupráce a ich
dodržiavanie najdôležitejším operatívnym krokom v každodennej činnosti každej
organizácie.
Sme my učitelia schopní ukázať iným organizáciám, ako má dobrá
organizácia fungovať a ako môžu jej členovia spolupracovať? Bratislava, máj 2010 Mgr. Jarmila Blažeková Literatúra: |
||
Zverejnené 15. augusta 2010 | ||