Princíp súťaživosti ako pilier „reformy“ výchovy a vzdelávania |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
V programovom vyhlásení vlády
sa uvádza, že uplynulých rokoch bolo školstvo „predmetom mnohých zmien, ktoré
vždy nepriniesli žiadaný účinok“. Skúsenosti naopak potvrdzujú, že „účinok“
reforiem sa prejavil zvyšujúcim sa chaosom, byrokraciou, neistotou, nedostatkom
času na podstatné výchovno-vzdelávacie ciele a úlohy, preťaženosťou,
fyzickou aj psychickou vyčerpanosťou rodičov aj učiteľov – a aj napriek
neustálym zmenám si súčasný stav vyžaduje ďalšiu zásadnú zmenu. Aby sme však mohli zmeniť náš
výchovno-vzdelávací systém a „posunúť
slovenské školstvo, vedu aj šport výrazne vpred“, je podľa nás najprv nevyhnutné, spochybniť
všetky komerčne zamerané princípy,
ktoré s jednostranným úmyslom úzkych
skupín prenikli do nášho
výchovno-vzdelávacieho systému,
„ovládli naše školstvo“,
spôsobili jeho krízu a
úpadok a naďalej prispievajú k prehlbovaniu
spoločenskej a morálnej
krízy. V oblasti školstva si dala vláda ako
dôležitý cieľ „pripraviť zmenu štátneho vzdelávacieho programu tak, aby
podporoval výchovu k sebestačnosti, zodpovednosti za vlastné konanie, šetrnosti
a ohľaduplnosti, kritickému
mysleniu a mysleniu v súvislostiach, k
občianskemu aktivizmu, obhajobe vlastného názoru a rešpektu k názorom druhých
ľudí“. Sú to hodnoty, ku ktorým by sme mali deti a žiakov v rodine aj
v škole bezodkladne a dôsledne vychovávať. Ale je naozaj dôsledná výchova v záujme súčasnej
politiky, v záujme súčasnej vlády? Uvedomila si vláda, čo sa skrýva za
týmito požiadavkami? Je naozaj v záujme vlády zmeniť aj doterajšie postoje
politikov a dať konečne potrebný priestor
témam kultúry a výchovy v najširších súvislostiach a verejnej
diskusii o nich aj v médiách? My si myslíme, že ÁNO! Keďže
uznávame „princíp kritického myslenia
a myslenia v súvislostiach“, musíme uznať
aj požiadavku spochybnenia
všetkých pojmov, princípov, metód a
myšlienok, ktoré mnohí politici, učitelia,
psychológovia aj rodičia prijali a naďalej
prijímajú za „pozitívne“ a
samozrejmé
bez toho, aby by sa nad nimi zamysleli v
širších súvislostiach.
Obdobie „krízy“, ktoré
v súčasnosti
prežívame si rôzne uvedomujeme aj na
základe toho, nakoľko komplexné a aktuálne
informácie máme k dispozícii. Život
nám denne nastoľuje otázky, ktoré ako
sa ukazuje, musíme čo najskôr prehodnotiť
komplexne a z hľadiska súvislostí. Vychádzajúc z prác a
myšlienok K. P. Liessmanna, E. Chmelára,
J. Kellera a T. Hodgkinsona sa postupne
zamyslíme nad zmyslom a obsahom princípu
súťaživosti, princípu konkurencie, princípu testovania, princípu špecializácie,
princípu kariérového poradenstva, princípu
reforiem a neustálych zmien, princípu
propagácie činnosti a ďalších
princípov,
presadzovaných a uplatňovaných nielen v našom školstve. Ako prvý preberieme princíp súťaživosti, ktorému venuje vláda vo svojom programovom vyhlásení mimoriadnu pozornosť. Pomocou výrazov „na súťažnom princípe“, „ na súťažnom základe“, „súťažné a transparentné nástroje“, „súťažné financovanie“, „súťažné financovanie vedy“, „prostredníctvom súťažných programov“, „v medzinárodnej súťaži“, „...aby komunikovali, súťažili a boli konkurencieschopné“.... vyjadruje nový minister školstva svoj jasný a vyhranený názor na význam a potrebu súťaživosti v školách a medzi školami. Zároveň sa však objavuje v texte o školstve aj protirečivý cieľ „motivovať k zvyšovaniu spolupráce pracovísk“, čo je v dnešnom konkurenčnom a súťaživom prostredí takmer nemožné.... Konrad
Paul Liessmann, rakúsky vedec roka 2006, v kapitole Pisa – honba za poradím píše:
„Súťaživosť, ktorá patrila od počiatku k tradíciám vo svete vedy
a prejavovala sa v spore o lepšie teórie a atraktívnejších
učiteľov, sa dnes znovu vynachádza a vrhá na imaginárny trh, ktorý sa
vytvára až stanovením poradia.... To, čo môže byť za určitých okolností veľmi
zmysluplné sa absolutizuje a povyšuje na jediné kritérium.“ Naše
obavy vyplývajú práve zo súvislostí, ktoré Liessmann ďalej rozvádza. Čo má byť výsledkom súťaží a súťaživosti?
No predsa – rebríček a poradie! Na základe čoho, akých kritérií sa poradie
stanovuje? No predsa podľa
kvantitatívnych kritérií a parametrov, ktoré nemajú navzájom často nič
spoločné! Pre vládu, ktorej cieľom je iba vzdelávanie (teoretická stránka),
môže pomerne presne (podľa skutočných zámerov vlády) merať jeho výsledky. Ak to má byť však výchova aj vzdelávanie (prax
a teória komplexne a v súvislostiach), podľa akých kritérií budeme
súťažiť a určovať rebríčky? Vari výchove vlastností ako sú čestnosť,
trpezlivosť, vytrvalosť, pravdovravnosť, principiálnosť, ohľaduplnosť, kritickosť,
tvorivosť, vzťah k hodnotám, ochota pomáhať, schopnosť spolupracovať nemáme venovať pozornosť? Prečo potom už dávno
nevytvárame aj rebríčky
múdrych
a charakterných ľudí?
„Fetišizácia rebríčkov je výrazom
a symptómom
špecifickej formy nevzdelanosti –
chýbajúceho úsudku.“ Skutočnou funkciou súťaží a rebríčkov je „normatívne násilie“. Rebríčky sa stali
formou kontroly a riadenia a ich skutočným cieľom je „pripraviť oblasť vzdelávania o posledný
zvyšok slobody“. Preto aj pedagogika ako veda musela byť odsunutá na okraj
záujmu spoločnosti, aby sa otázkam výchovy postupne prestala venovať pozornosť.
Rankingy sú „skvelou zámienkou pre krátenie rozpočtov, rušenie inštitútov,
študijných odborov, vedeckých pracovísk“, pretože sa od nich čakalo lepšie
umiestnenie... Takto „dochádza postupne a pozvoľne
k reštrukturalizácii celého vzdelávacieho systému, v ktorom už
bezpochyby nejde o poznanie, vedeckú zvedavosť, akademické slobody, ale
o aplikácie, kontrolu, prispôsobenie a teda o všetky podoby
nevzdelanosti“. (52-61) V súvislosti
s vedomostnými súťažami však nie
sú podľa nášho názoru podstatným
ukazovateľom vedomosti, ktoré žiaci získajú,
ale spoločenské a výchovné dôsledky súťaživosti medzi nimi. Zámerom moci
je, aby sa žiaci neučili len tak „pre potešenie“, ale s cieľom získať za
vedomosti materiálnu odmenu. Na margo televíznych vedomostných súťaží píše Liessmann,
že jediným princípom, ktorý spája množstvo informácií a významov je
náhodnosť bez kontextu a vzdelanie je degradované na spoločenskú hru s
cieľom ohromiť svoje okolie, ale hlavne poraziť svojich súperov. Ako sa teda zdôvodňujú ciele, ktoré propagujú
potrebu a význam rôznych súťaží? Každému premýšľajúcemu človeku je jasné,
že komerčne. Aj detské súťaže, ktoré kedysi boli zdrojom skutočnej výchovy na
báze zdravej súťaživosti (bez zámeru kohokoľvek zarábať na výkonoch detí) sa
dnes zmenili vo svoj opak. (Podľa Kellera je to osud všetkých „dobrých“
myšlienok založených na komerčných cieľoch.) To znamená, že sa stali zdrojom
manipulácie s myslením a konaním dieťaťa, kde vôbec nejde o pozitívny výchovný vplyv na
dieťa, na žiaka, ale len o čo najrýchlejší a najvyšší finančný zisk.
A v konečnom dôsledku o výchovu „poslušného konzumenta“. Vladimír Burjan uvádza päť
najčastejších námietok proti súťažiam a snaží sa ich vyvrátiť. Zdôvodňuje
ciele, ktoré sú podľa neho
zmysluplné, pretože majú viac pozitív ako
negatív, a preto považuje za rozumné vedomostné súťaže organizovať. Na prvú
námietku, podľa ktorej je trhovo orientovaný kapitalistický
svet už vo svojej podstate nezdravo súťaživý a tento stav sa organizovaním
ďalších súťaží len zhoršuje, argumentuje: „Áno,
svet do
ktorého vyrastajú naši žiaci, je (žiaľ) nezdravo
súťaživý. Práve preto je
dôležité ich na to pripravovať. Veď v živote a
v zamestnaní ich
určite čaká mnoho vážnejších
„súťaží”, než sú tie
školské.“ Podľa nás však tento „argument“ obhajuje
čisto komerčný záujem. Namiesto
toho, aby sme
ukazovali našim deťom iné – ľudské
a humanistické hodnoty, aby sme svet a seba
menili v ich zmysle, máme sa neustále
prispôsobovať komerčnému prostrediu,
ktoré tieto hodnoty celkom znevážilo? Vari autor
nevidí, kam tento súťaživý
systém doviedol celý svet? A nezamyslel sa nad
tým, kam ho ešte môže
doviesť, keď sa včas nespamätáme? Aj naše
chápanie „školských“
súťaží musí byť
založené na tom, že z hľadiska výchovy sú pre
žiakov v danom čase
tými najdôležitejšími! Žiadne
dôležitejšie súťaže z hľadiska
budúcnosti
neexistujú! Na našich žiakov čakajú v živote
také situácie, aké im už dnes
predložíme. Podľa dnešných vzorov a modelov sa
začínajú správať už teraz a budú
sa správať aj v budúcnosti! Ak sa jej vôbec
dožijú.... Na druhú námietku, ktorá poukazuje
na demotivačný vplyv
každej súťaže, kde môže zvíťaziť iba jeden, alebo
iba
malá skupina účastníkov a ostatní si
odnášajú pocity sklamania, neúspechu, či
dokonca menejcennosti autor reaguje: „Vedieť
prehrávať je tiež dôležité. Žiaci by sa mali učiť prijímať aj neúspech s
nadhľadom. Mali by si budovať rozumnú hierarchiu hodnôt a učiť sa chápať, že
neúspech v žiackej súťaži je v porovnaní s inými vecami
nepodstatný.“ Áno, treba učiť žiakov prijímať aj
neúspech s nadhľadom. Avšak podľa nás je to možné len prostredníctvom
akcií a súťaží organizovaných s nadhľadom a bez manipulácie! To znamená, nemali by porovnávať neporovnateľné, nemali by
motivovať žiadnymi materiálnymi odmenami ani odsudzovať či trestať za neúspech...
Mali by sa zmeniť na zábavné hry, kde bude porovnávať jednotlivec svoje
schopnosti iba a jedine sám so sebou. Ako si má budovať žiak „rozumnú“
hierarchiu hodnôt, keď je každá súťaž už v základe neobjektívna? Žiadna
súťaž, s ktorými sa bežne stretávame, neberie do úvahy rôzne podmienky,
v akých deti vyrastajú, ich rôzne osobnostné predpoklady, rôzne materiálne
možnosti, atď. Každý, kto sa súťaže zúčastňuje (často sa dokonca musí zúčastniť
či chce alebo nechce!), musí sa prispôsobovať tým, ktorí majú pre súťaž
najlepšie predpoklady a ani sa o to nemuseli zvlášť pričiniť. Ešte
ani nezačali súťažiť a už majú náskok! Tretia
námietka hovorí o tom, že vo väčšine súťaží je dôležitá rýchlosť, rýchle myslenie a rýchle
reagovanie. V živote však rýchlosť často nie je najpodstatnejšia a vo vede
napríklad rozhoduje skôr hĺbka myšlienok, originalita, vytrvalosť,
systematickosť... Naopak, pozorujeme, že dnes už takmer
všade rozhoduje rýchlosť. Dôsledkom
„rýchleho vzdelávania“, bez
dostatočného času na precvičovanie
a upevňovanie vedomostí je ich všeobecne
nižšia kvalita, o čom máme
dostatok poznatkov. Z hľadiska subjektu sa dokonca nižšia
kvalita považuje
za pozitívum, pretože tým sa ďalej znižujú
nároky na ďalší výkon a kvantitu
poznatkov. Všetci (žiaci, rodičia aj učitelia) sú totiž
neustále rastúcimi
požiadavkami na výkon takí unavení, že im dobre
padne, podávať občas konečne aj
nižší výkon... Hĺbka myšlienok, originalita
a systematickosť sa
z nášho života a zvlášť zo
školy takmer vytratili. Pre komerčné
záujmy kapitálu sú to kvality nielenže
nezaujímavé, ale dokonca nebezpečné. Preto
kladie ich rozvoju všemožné prekážky, akou je aj
časový tlak. Ten môže
motivovať jednotlivca k výkonu, ale ak sa z toho stane
zvyk a permanentne
mu chýba pokoj na premýšľanie, nikdy sa nenaučí premýšľať ani do hĺbky
a ani v súvislostiach. V záujme vyššej kvality výchovy
a vzdelávania, musíme každý časový tlak odstraňovať a nie sa mu
prispôsobovať! Štvrtá námietka znie: Kto chce vyhrať, musí podať dobrý výkon
presne v čase súťaže. Stačí zaváhanie v nesprávnu chvíľu a žiak
zažije neúspech a sklamanie. Pritom môže ísť o výborného žiaka, ktorý iba „nemal svoj deň”. To je nespravodlivé. A nebolo by lepšie a správnejšie zmeniť pravidlá a kritériá „súťaží“ (a aj nášho života) tak, aby boli skutočne spravodlivé? Argument, že život je nespravodlivý a my sa s tým máme zmieriť a navyše tomu prispôsobiť aj svoj život a svoje myslenie, je nielen nesprávny, ale aj neetický. Svedčí to o tom, akoby tí, čo ho obhajujú, „ochoreli“ na nespravodlivosť... Vari argumenty typu „tak to je – a práve preto“ (bez ohľadu na obsah danej skutočnosti a potrebu jej zmeny), svedčia o hlbokomyseľnosti ich autora? Nahraďme stresujúcu prípravu žiakov na rôzne súťaže pokojnou prácou na
sebe samom, dajme priestor záujmovej činnosti a zábavným hrám, pri ktorých
si každý overí svoje schopnosti v porovnaní s pozitívnym
a výchovne vhodným modelom.
Zrušme
všetky testy, ktoré dokazujú žiakom ich
neschopnosť a nevedomosť! Nenúťme ich učiť sa niečo, čo
nikdy nebudú potrebovať!
Nech si sami nájdu činnosť, ktorá ich bude baviť –
budeme prekvapení, koľko sa
pritom naučia! Tom Hodgkinsono tom
píše: Tu vidíme základy ideológie
školského systému, v ktorom
vzdelanie je dobré do tej miery, pokým uľahčuje
vymývanie mozgov a pomáha
jednotlivcovi hrať svoju úlohu v komerčnom svete. Učitelia
deti len pripravujú
pre trh práce, čím produkujú malé
poslušné, pracovité včeličky, ktoré
budú
pripravené na zotročovanie megakorporáciami
a ktoré sa domnievajú, že je
to sloboda.(79) A ďalej pokračuje Škola, ktorá
uplatňuje žiacku
samosprávu, odstraňuje prvok vonkajšej autority, žiaci
sami hlasujú
o pravidlách, čím sa ušetrí mnoho
času. Keď sa deti chcú učiť, učia sa
oveľa rýchlejším tempom. (86)
Na piatu námietku, ktorá hovorí,
že
mnohé súťaže sa obmedzujú na otázky s
výberom odpovede alebo s krátkou odpoveďou, čím je znemožnené pýtať sa na
hlbšie veci a nie je priestor, aby žiak prejavil svoju tvorivosť, autor uvádza
tento protiargument: Podľa nás nie je dostatočne preskúmané,
do akých súťaží sa žiaci zapájajú pod tlakom (rodičov či učiteľov) alebo z vlastného
záujmu a celkom dobrovoľne. To,
že rôzne súťaže (vymyslené dospelými)
existujú
ešte neznamená, že sa ich žiaci zúčastňujú
rovnomerne a že jeden žiak sa zapája
do množstva rôznorodých súťaží.
Znamená to len, že je žiakom daný priestor... Ale
tento priestor si môže vytvárať aj každá
škola sama podľa vlastných podmienok.
Oveľa väčší priestor pre tvorivosť
a vzájomnú spoluprácu žiakom poskytuje
možnosť zapájania sa do činnosti žiackej školskej
samosprávy, kde sa môžu učiť
sami organizovať svoje vlastné hry a súťaže (bez
postranných komerčných
cieľov). Nie je správne, aby im ich organizovali dospelí
podľa svojich
požiadaviek... Väčší priestor im tiež poskytuje
činnosť v rôznych
záujmových krúžkoch, ktorá je na rozdiel od
súťaží pravidelná a dobrovoľná
(žiak je na súťaž často vybraný učiteľom a
zúčastňuje sa jej prevažne
v čase vyučovania).
Teraz sa hlbšie venujme myšlienke zo štvrtej námietky, spýtajme sa a odpovedzme
na otázku: Kto chce vyhrať? Túži
každý
človek (dieťa alebo dospelý) naozaj s niekým
súťažiť, alebo je do toho cieľavedome
nútený? Akí sú ľudia, ktorí
takúto túžbu naozaj pociťujú? Je potreba
súťažiť
ešte niečím iným než potrebou mať reálnu
moc a cítiť ju nad inými? Z čoho
taká potreba vyplýva a ako k nej človek
„prišiel“? Chmelár odkazuje pseudomoralistom,
ktorí namietajú, že človek musí mať „zdravú“ ctižiadosť, musí sa vedieť
predierať spoločenským rebríčkom, že je to jeho prirodzená vlastnosť toto: „Áno, usilovať sa o moc je prirodzené
tak, ako je prirodzený vlk bojujúci o vládu nad svorkou.“ (99) Súťaživosťou
na komerčnom základe ťažko vychováme v deťoch „to
najlepšie“. Táto forma výchovy a
vzdelávania
nemôže napomáhať naplno rozvinúť ich
intelektuálne a ľudské vlastnosti, ale naopak ako vyplýva aj z tabuľky, vnáša do vedomia
nedôveru, nepriateľstvo, povýšenectvo, neistotu, nezdravé sebavedomie, neochotu
pomáhať a neschopnosť spolupracovať. M. Donovalová vyjadruje
svoje stanovisko takto: (upravené)
Burjan vidí
v organizovaní súťaží ešte tieto ďalšie pozitíva:
Podľa nášho názoru môžu byť súťaže z výchovného hľadiska prínosom, ale musia spĺňať tieto základné požiadavky:
Aby sme predišli negatívnym a manipulatívnym
zámerom a dôsledkom „výchovy“ k súťaživosti, mali by sme si častejšie
uvedomovať jej vplyv na vzájomné vzťahy a rozvoj ľudských hodnôt. Máme ale aj inú alternatívu – výchovu
k dôvere, vzájomnej podpore, spolupráci a
pomoci a tiež povzbudzovanie od učiteľov, rodičov a aj medzi deťmi
samotnými. Práve tento spôsob rešpektuje a rozvíja vnútro človeka a jeho
schopnosti. Je oveľa citlivejší a vnímavejší. Táto cesta je podľa
Donovalovej náročnejšia, vyžaduje si oveľa viac pozitívnej energie, tvorivosti,
trpezlivosti a dôveru všetkých zainteresovaných. Potom však motivuje oveľa
silnejšie a dlhodobejšie, pretože túžba človeka po láske, porozumení a pravde
je v ňom veľmi silná a hlboká.
Bratislava, jún 2010 Jarmila Blažeková
Literatúra a odkazy: Burjan. V. 2009. Žiacke súťaže – pomáhajú
alebo škodia? Bratislava: Exam testing, spol. s.r.o. In: Dobrá škola. č.2,
október, Donovalová, M. 2007. Ako vydolovať
z našich detí to najlepšie. http://www.rodinka.sk/index.php?id=391229 Hodgkinson, T.
2009. Líný rodič. Brno: Jota. 1. vydanie. 248s. ISBN 978-80-7217-665-6 Chmelár, E.
2003. Svet nie je na predaj. Bratislava: Eko-konzult. 1. vydanie. 184s. ISBN
80-89044-91-3 Keller, J.
2003. Nedomyšlená společnost. Brno: Doplněk. 4. vydanie. 128s. ISBN
80-72-39-091-0 Liessmann,
K.P. 2008. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia. 127s. ISBN 978-80-200-1677-8
|
||||||||||||||||||||||||||
Zverejnené 17. augusta 2010 | ||||||||||||||||||||||||||