Článok bol uverejnený po
úprave v týždenníku Súvislosti a aj dnes zostáva aktuálny Zrušme všetky výnimky ! (A
prečo nezrušiť hneď celé zákony?)
V poslednom
čase často počujeme argumenty našich súčasných
„odborníkov“ o tom, čo je
systémové a čo nesystémové
riešenie. Najnovšie prezentované názory
sú tie,
že výnimky sú nesystémové, lebo
„zaťažujú systém“ finančne a sú náročné na administratívu. Tento
pohľad je úzko „ekonomický“ a vôbec nerešpektuje fungovanie systému ako
celku, lebo „tiežodborníci“, ktorí ho prezentujú, chápu fungovanie systému
zredukovane. Systém – to je pre nich prevažne jedna jeho časť – a to
ekonomický podsystém. Všetko vidia len cez peniaze (ktoré by mohli získať
hlavne pre seba) – a v tom je ich obmedzenosť. Aj samotnú
ekonomiku chápu zredukovane – teda chcú len „ušetriť“ čo najviac peňazí. To, že
napríklad i čas možno šetriť, im ani nenapadne! (podrobnejšie ďalej) Cieľom fungovania celej spoločnosti má byť
podľa nich „blahobyt“, aj to však len pre niekoho a nie pre všetkých,
ktorí si to zaslúžia! Keďže však ide o zákony , malo by ísť predovšetkým
o spravodlivosť. Ale nikto
z nich nehovorí
o tom, nakoľko spravodlivé je
skutočné odmeňovanie za prácu – teda suma, z ktorej sa má daň
vypočítavať! Keby dostal každý človek za svoju prácu toľko, koľko si naozaj
zaslúži (kto a ako to určuje?), možno vtedy by sa dalo uvažovať
o tom, že to môže mať niečo spoločné so spravodlivosťou... Rozdiely dnes
existujúce pri odmeňovaní v rôznych povolaniach neobstoja ani logicky, ale
ani vedecky. Viete o tom, že by niekto
dokázal, ktoré povolanie je dôležitejšie než iné a preto
má byť aj
diametrálne odlišné (vyššie)
hodnotené než iné povolania? Nech sa ozve
a vysvetlí nám to! Tvrdenie, že takúto
dôležitú otázku má vysvetliť
„trh“
bez rozumného, všestranného
a citlivého ľudského posúdenia,
nemôže človek so zmyslom pre skutočnú
spravodlivosť prijať. Keby sme išli viac do hĺbky
problému – teda skúmali,
ktoré povolania sú pre spoločnosť
dôležitejšie než iné (bankári?
poľnohospodári? herci? učitelia? futbalisti?...), ktoré
povolanie by bolo práve
tým „najdôležitejším“?
A bolo by to práve povolanie, ktoré by nám
ako prvé
najviac chýbalo? Keby sme hlbšie a systematicky
skúmali význam, výkony
a výsledky práce ľudí (politikov
a ekonómov zvlášť) a jej reálne
odmeňovanie, tvrdili by naďalej títo
„odborníci“, že je všetko v poriadku?
Že východiskové platy pre rovnú daň
sú spravodlivé? Ako by si obhájili svoje vlastné „spravodlivé“ platy? Veľmi
zvláštny „meter“ majú veru na spravodlivé riešenia! Prečo
sa mnohí stále oháňajú
„zásadou“, že o platoch sa nepatrí
hovoriť? Prečo?
– lebo by sa odhalila nespravodlivosť ich „určovania“
(keď si niekto stanoví
plat sám sebe!?!!) Keby boli platy prevažne spravodlivé,
prečo by sa
o nich nemohlo hovoriť? Čím
je predsa spoločnosť zložitejšia, čím viac sa (pozitívne?) rozvíja, tým viac
výnimočných situácií a problémov v nej vzniká. A tým viac
individualít s vlastným pohľadom v nej pôsobí. To si vyžaduje
predvídavé, pružné a tvorivé riešenie – s ohľadom na konkrétnu
situáciu. Áno, riešenie je dobré, keď je jednoduché,
ale nie zjednodušené! V tom je veľký rozdiel! Pozrime
sa na problém z iného konca: Od
učiteľa v škole sa vyžaduje humánny, individuálny prístup k žiakovi.
Ani jednému z našich politikov či ekonómov by sa určite nepáčilo, keby
práve k jeho dieťaťu pristupoval učiteľ tak, ako oni pristupujú k nám
občanom, teda „hádzal ich do jedného vreca“ s ostatnými žiakmi. Každý
rodič očakáva zohľadňovanie psychických a fyzických dispozícií práve toho
svojho dieťaťa! Učiteľ či vychovávateľ sa majú zaujímať o to, aké
podmienky má žiak v rodine na prípravu na vyučovanie, či mu má kto pomôcť,
akým spôsobom možno rozvíjať osobnosť práve daného žiaka, či akých má
priateľov. Toto všetko treba zohľadňovať pri požiadavkách na žiaka a pri
jeho hodnotení. Aké by bolo pre učiteľa jednoduché, zrušiť v triede "výnimky“
a hodnotiť všetkých rovnakým metrom! Rozpor
nastáva v tom, že škola má rozvíjať
osobnosti individuálnym prístupom, ale
keď sa títo ľudia stanú dospelými
a prídu na VŠ, či do zamestnania,
málokde je rešpektovaná ich osobnosť v plnej
šírke a málokde sa
uplatňuje aj v dospelosti individuálny prístup.
Každý musí stíhať všetko
v rovnakom čase, čo možno najrýchlejšie (kvalita
a dôkladnosť nie sú
až také dôležité – nech si hovorí kto
chce, čo chce!), úrady ani
zamestnávateľov nezaujíma, čo kto a kedy urobil pre
iných, kto má aké
individuálne potreby a zvláštnosti, kedy si
napríklad potrebuje oddýchnuť (jeho
biorytmus) – aby podával vyšší
výkon, aké má práve rodinné či
zdravotné
problémy a už vôbec nie – charakter človeka! Prečo
bola vlastne zrušená jednotná škola? Nebolo by s ňou hneď všetko
jednoduchšie a finančne (administratívne) menej náročné? Skutočnosť je
taká, že množstvo činností a povinností sa v školstve rozšírilo,
naložili sa školským pracovníkom „na plecia“, ale túto prácu navyše nikto
primerane neohodnotil! Spoločenský
systém – to je vzájomné pôsobenie
mnohých jeho podsystémov, ktoré by mali
fungovať na základe vzájomnej kooperácie. Žiaľ,
naši „odborníci“ uplatňujú
stále pohľad založený na podradenosti
a nadradenosti. Každý podsystém
(špeciálny, nie podradený!) má svoje
vlastné ciele, ktoré ale nemôže
„vnucovať“
tým ostatným! To sa však deje, lebo
ekonomický (špeciálny) systém vnucuje
ostatným, aby merali svoju činnosť len peniazmi! Keď však „ušetríme“ peniaze, ale zároveň stratíme čas, záujem
a nadšenie človeka – čo tým skutočne získame? O
„modernom“ myslení spomínaných
„odborníkov“ svedčí aj ich občasné
hlásenie sa
k myšlienke „klasikov“, že „posilňovať
treba prioritne vždy najslabšie
ohnivko reťaze“ – a touto myšlienkou sa
očividne stále riadia, aj keď prax
ukazuje jej prekonanie. Kam doteraz viedol taký prístup,
keď prioritná bola len
niektorá oblasť? K tomu, čo všetci vidíme:
Oblastí, ktoré sa medzitým
zanedbali je stále viac a sú stále
v horšom stave. Je vôbec možné
určiť presné poradie, v akom sa treba venovať
jednotlivým oblastiam nášho
života? Je to začarovaný kruh, na „zrušenie“
ktorého by naši „odborníci“
mali hľadať v dnešnej dobe už nové systémové
prístupy. V prvom
rade by sa mali vyvarovať základnej chyby: vnucovať
ostatným len svoj jediný
možný „demokratický“ pohľad – bez
diskusie! Kľúčom iného jednoduchého (ale nie
zjednodušeného!), účinného, ale hlavne
oveľa spravodlivejšieho prístupu je rovnomerná pozornosť všetkým oblastiam
(špeciálnym systémom). Nech sa to zdá akokoľvek paradoxné, ale až keď
zabezpečíme všetkým a každému rovnomerné podmienky pre fungovanie (nie
spôsobom kto si koľko „uchmatne“!) – len vtedy sa postupne môžu vyrovnať príliš
veľké rozdiely, ktoré vnášajú do
fungovania systému nespravodlivosť – a znefunkčňujú
ho. Len vtedy bude môcť fungovať celý systém i každá jeho časť
efektívne, keď pochopíme, že všetky profesie (Dodatok: ale nie tie, ktoré
niekto vymyslel len kvôli zárobku!) sú pre spoločnosť rovnako dôležité (nejde
o ich veľkosť), že každá činnosť má svoje miesto, cieľ a zmysel! Hlavný
cieľ musí byť pritom pre všetky oblasti rovnaký
– a práve o to ide!
Aký je v súčasnosti tento cieľ? Prijali vôbec
všetky oblasti nejaký cieľ
za „svoj“? Postarali sa najvyšší
predstavitelia (ministri) o to, aby sa
s cieľmi stotožnilo čo najviac ľudí, ktorí by ich
mali realizovať?
Diskutoval s nimi o tom niekto? Ako to, že naši
„odborníci“ nevedia,
že toto je tiež jedna z najdôležitejších
podmienok systémových opatrení!?
Mnohí máme takú skúsenosť, že síce
„norma prešla medzirezortným pripomienkovým
konaním“, ale s odborníkmi v rámci
rezortu sa nikto neporadil!! Odborníci
z rezortov, s ktorými často nie je záujem diskutovať, by mohli
upozorniť na mnohé špecifiká, ktoré by mali byť zapracované do zákonov
a iných právnych noriem, aby boli kvalitnejšie. Naopak
rešpektovanie výnimiek – znamená
humánny prístup k človeku a vytváranie
podmienok pre rozvoj jeho osobnosti! A tým aj pre rozvoj systému, ktorého cieľom ďalej už
nemôže byť finančný a materiálny zisk. Musí sa ním stať hľadanie komplexných riešení
a spolupráca všetkých, ktorým nejde len o riešenia individuálne a
egoistické. Bratislava,
máj 2005 (Týždenník Súvislosti ) Jarmila Blažeková |
||
Aktualizované a zverejnené 15. augusta 2010 | ||