Nie školský psychológ, výchovný poradca |
||
(Článok uverejnený v Učiteľských novinách číslo 13/2008 – s doplneným
komentárom) |
||
Do redakcie sme dostali zásadnú pripomienku k návrhu
školského zákona k § 136, ktorý hovorí: „Školský psychológ alebo psychológ
v prípade potreby sprostredkuje deťom a ich zákonným zástupcom, školským
žiackym samosprávam a iným organizáciám pedagogické,
psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné a iné služby,
ktoré koordinuje v spolupráci s
triednymi učiteľmi a sociálnymi partnermi. Úzko spolupracuje
s výchovným poradcom,
školským špeciálnym pedagógom a odbornými zamestnancami poradenských
zariadení.“
Komentár: Článok
vyvolal nespokojné reakcie psychológov, ktorí vzhľadom na nezverejnenie
podstatných pripomienok podporujúcich ich prácu, mohli prirodzene pochopiť jeho
obsah ako spochybnenie jej významu v škole. To však považujeme zo strany redakcie za hrubé
skreslenie skutočného obsahu pôvodného článku, čím postavila výchovných poradcov
a psychológov proti sebe. Preto, a nielen
preto, som osobne prerušila komunikáciu s redakciou
Učiteľských novín.
Teraz po čase chápem úlohu médií celkom
inak, o čom budem ďalej písať v článkoch
na svojom blogu. |
||
Oficiálne
pripomienky kompetentných organizácii, zaslané MŠ SR pred tým, než ich niekto
"záhadne" upravil: Pripomienky Asociácie
výchovných poradcov – návrh znenia: (1) Úlohou
výchovného poradenstva v základnej alebo strednej škole, ktorého súčasťou
je aj kariérové poradenstvo, je poskytovať informačnú, diagnostickú,
poradenskú, konzultačnú, osvetovo-preventívnu a metodickú činnosť deťom,
žiakom a ich zákonným zástupcom, školským žiackym a študentským
samosprávam a iným organizáciám v oblasti diagnostiky a
rozvoja profesijných záujmov, talentu, profesijnej orientácie, poradenskej
pomoci pri profesionálnom rozhodovaní a voľbe budúceho povolania, uplatňovania
práv detí a chápania povinností zakotvených v školskom poriadku. (2) Výchovné poradenstvo sa poskytuje deťom, žiakom, rodičom, zamestnancom škôl a školských zariadení v školách prostredníctvom výchovných poradcov, školských psychológov, školských špeciálnych pedagógov a koordinátorov prevencie.
(3) Poradcom
tzv.
prvého kontaktu v oblasti pomoci riešenia
osobnostných,
vzdelávacích, profesionálnych
a sociálnych vývinových úloh
detí, pomoci
ich rodičom (zákonným zástupcom)
a pedagogickým zamestnancom je výchovný
poradca. (4) Výchovný poradca v prípade potreby sprostredkuje deťom a ich zákonným zástupcom, školským žiackym samosprávam a iným
organizáciám pedagogické, psychologické, sociálne,
psychoterapeutické, reedukačné a
iné služby, ktoré koordinuje v spolupráci s triednymi učiteľmi
a sociálnymi partnermi. Úzko
spolupracuje so školským psychológom, školským špeciálnym pedagógom
a odbornými zamestnancami poradenských zariadení.“ (5) Priamo v školách
a v školských zariadeniach pôsobí školský psychológ, ktorý vykonáva
psychologickú činnosť na pomoc deťom, poskytuje informácie
a poradenské služby zákonným zástupcom a pedagógom. §133 názov Výchovné poradenstvo
Poradcom
tzv. prvého kontaktu v oblasti pomoci riešenia
osobnostných,
vzdelávacích, profesionálnych
a sociálnych vývinových úloh
detí, pomoci
ich rodičom (zákonným zástupcom)
a pedagogickým zamestnancom je výchovný
poradca. (4) Výchovný
poradca v prípade potreby sprostredkuje
deťom a ich zákonným zástupcom,
školským žiackym samosprávam a iným organizáciám pedagogické,
psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné a iné služby,
ktoré koordinuje v spolupráci s
triednymi učiteľmi a sociálnymi partnermi. Úzko spolupracuje so školským psychológom, školským špeciálnym
pedagógom a odbornými zamestnancami poradenských zariadení.“ (5) Priamo
v školách a v školských zariadeniach pôsobí školský psychológ, ktorý vykonáva
psychologickú činnosť na pomoc deťom, poskytuje informácie
a poradenské služby zákonným zástupcom a pedagógom. Pripomienky Združenia
pracovníkov pedagogicko-psychologických poradní – návrh znenia: §133 názov Výchovné
poradenstvo
Úlohy, ciele, činnosti (1) Úlohou výchovného poradenstva v základnej alebo strednej
škole, ktorého súčasťou je kariérové poradenstvo, je poskytovať informačnú,
diagnostickú, poradenskú, konzultačnú, osvetovo-preventívnu a metodickú
činnosť deťom, žiakom a ich zákonným zástupcom, školským žiackym
a študentským samosprávam a iným organizáciám v oblasti
výchovy záujmov, rozvoja talentu, profesijnej orientácie a pri
výbere budúceho povolania, uplatňovania práv detí a chápania povinností
zakotvených v školskom poriadku. (2) Výchovné poradenstvo deťom, žiakom, rodičom,
zamestnancom škôl a školských zariadení v školách sa poskytuje
prostredníctvom výchovných poradcov, školských psychológov, špeciálnych
pedagógov a koordinátorov prevencie. (3) Poradcom
tzv. prvého kontaktu
v oblasti pomoci riešenia osobnostných,
vzdelávacích, profesionálnych
a sociálnych vývinových úloh
detí, pomoci
ich rodičom (zákonným zástupcom)
a pedagogickým zamestnancom je výchovný poradca úzko
spolupracujúci so školským, resp. poradenským psychológom,
s triednym učiteľom, špeciálnym pedagógom a so sociálnymi
partnermi školy (odborné školy, služby zamestnanosti, zamestnávateľské
organizácie v regióne a i.). (4) Výchovný
poradca v prípade potreby sprostredkuje uvedeným subjektom
pedagogicko-psychologické, špeciálno-pedagogické, liečebno-pedagogické,
sociálno-pedagogické, sociálno-preventívne, psychoterapeutické,
reedukačné a iné služby a tie v spolupráci s triednymi
učiteľmi a sociálnymi partnermi koordinuje. (5)
Priamo v školách
a v školských zariadeniach pôsobí školský psychológ, ktorý vykonáva psychologickú činnosť na pomoc
deťom, poskytuje informácie a poradenské služby zákonným zástupcom
a pedagógom. (6) Podrobnosti
o postavení, systému
odmeňovania, kvalifikačných predpokladoch a odbornom raste
výchovného poradcu,
školského psychológa, koordinátora
prevencie, školského špeciálneho
pedagóga sú
ustanovené v zákone o pedagogickom
zamestnancovi pracovnej náplni,
podrobnosti o organizácii práce ministerstvo
školstva § Vykonávanie psychologickej činnosti (1) Psychologickú
činnosť v podmienkach škôl
a školských zariadení vykonáva
školský
psychológ a psychológ školského
(2) Psychologickou
činnosťou je najmä: a) skúmanie,
výklad, ovplyvňovanie a prognostické hodnotenie správania detí a mladistvých
alebo ich skupín b) psychologické
poradenstvo v podmienkach školských zariadení výchovnej prevencie a
poradenstva a školských c) psychoterapia
v podmienkach školských zariadení výchovnej prevencie a poradenstva a
školských špeciálnych d) používanie
psychodiagnostických metód a testov v podmienkach
školských zariadení
výchovnej prevencie Otázky
zatiaľ bez odpovedí: 1) Prečo
pri tvorbe
všeobecne záväzných právnych predpisov
nechcú na ministerstve školstva (všetko
však
naznačuje, 2) Prečo
aj po súhlasných
rokovaniach s príslušnými odborníkmi
sa nakoniec text v zákonoch a vyhláškach
celkom 3) Prečo je
založená prax, že rôzne stavovské a občianske organizácie „tlačia“ na
úradníkov (lebo odborníci to až 4) Načo sú
požadované k presadeniu požiadaviek z praxe podrobné zdôvodnenia, keď
to tam nikto ani nečíta? 5) Načo je potrebný
„cirkus* okolo každého pripomienkového (rozporového) konania, keď v skutočnosti
vôbec nejde 6) Dokedy bude
potrebné posielať novým úradníkom, vždy keď sa po voľbách vymenia, stále tie
isté pripomienky? |
||
Bratislava, 18. februára 2008 Jarmila Blažeková Pokračovanie: http://vporadenstvo.szm.com/24_kompetencie_2.html |
||
Zverejnené 21. augusta 2010 | ||