Učiteľ a jeho pracovný čas |
||
Pracujete
radi? Venujete svojej práci toľko času, koľko je potrebné? Malo by to tak byť.
Dnes však už práca prestáva byť potešením, ale stáva sa hlavne nutnosťou. Práca nás nemôže tešiť, keď
nám okolie – nadriadení aj „partneri“ – prestali dôverovať.... Problematiku pracovného
času možno skúmať z rôznych hľadísk - ekonomického, právneho, psychologického,
zdravotného, sociálneho. Náš príspevok
pozerá na túto tému z pohľadu pedagogického, ktoré považujeme v praxi
za rovnako dôležité ako ostatné hľadiská. Práca učiteľa, vychovávateľa a každého pedagogického „zamestnanca“ je
práca tvorivá. Tento
fakt by mal byt hlavným východiskom pri
určovaní pracovného času. Vlastne,
práve z toho dôvodu nie je možné skutočný pracovný čas určiť. Ak sa však
niekto o to stále snaží, buď nepochopil tvorivý charakter pedagogickej
práce alebo podľahol trendu brzdiť každú tvorivosť. Či už z nepochopenia
a neznalosti alebo vedome. Z každodennej praxe vieme, že tvorivé
nápady nie sú vždy žiaduce, najmä keď zvyšujú nároky na čas, ktorý musíme
vynaložiť na ich realizáciu. Zabehnuté činnosti vždy vyžadujú menej času ako
činnosti nové a neoverené. Každý
pedagóg, učiteľ
a vychovávateľ, ktorý chce napĺňať svoje poslanie a
pracovať čo najzodpovednejšie,
nemôže „zavrieť“ svoje tvorivé nápady
do budovy školy, do triedy a do
priestoru vymedzeného zamestnávateľom. Nemôže si
ich naplánovať vo vymedzenom
čase „od – do“. Najlepšie nápady
prichádzajú väčšinou v celkom inom čase:
doma, cez víkend, v pokoji alebo dokonca počas dovolenky! Ak je však učiteľ nútený tak robiť
a zároveň je jeho „pracovný čas“ kontrolovaný stále dokonalejšími
technickými prostriedkami, napríklad čipovými kartami, obmedzujeme tým jeho
tvorivosť. Neopodstatnená kontrola tvorivého učiteľa je prejavom nedôvery
v jeho schopnosti, v jeho skutočný úmysel pracovať čo najlepšie.
Tento úmysel sa však v prostredí nedôvery môže zmeniť len v potrebu
uživiť sa prácou, pretože takto mu to jeho zamestnávateľ presným vymedzením
pracovného času vlastne vnucuje. Z praxe
však vieme, že nie všetci
učitelia chápu svoju prácu ako tvorivú, dokonca
sú mnohí takí, ktorým nové
nápady (zvyšujúce nároky na čas)
prekážajú natoľko, že ich rázne odmietajú
nielen u seba ale aj u kolegov. To znamená, že
nechcú vynakladať na svoju
prácu viac času, ako je nutné. Každý
zamestnávateľ by preto mal dôsledne
rozlišovať medzi svojimi „zamestnancami“ podľa toho,
či sú výsledky ich
práce tvorivé (také si určite
vyžiadali aj viac „pracovného času“), alebo si zamestnanec vždy splní len tie
povinnosti, ktoré mu zamestnávateľ uloží.
Treťou „kategóriou“ sú potom tí, ktorí si svoje povinnosti neplnia,
napriek tomu, že „pracovný čas“ strávia „v práci“.
Ak výsledky práce učiteľov
podobným spôsobom nerozlíšime
a všetkých vždy „hodíme do
jedného vreca“, je
viac než pravdepodobné, že skutočne tvoriví učitelia
začnú svoju tvorivosť realizovať
v súkromí a mimo školy. Naozaj chceme, aby si
učiteľ len „odpracoval“
svoju „pracovnú dobu“ a keď mu
„padla“, vyhodí svoju prácu a všetky problémy s ňou súvisiace z
hlavy? Snahy, aby mal učiteľ presne vymedzený
pracovný čas „od 8,00h do 15,30h“ poukazujú teda na absolútne nepochopenie poslania
učiteľa
a tvorivého charakteru jeho práce. Ak by sa tak malo
stať, nebolo
by potom spravodlivé, aby aj každý lekár mal takto
stanovené ordinačné hodiny
(každý deň), aby sa každý umelec musel učiť svoje
úlohy vo vymedzenom pracovnom
čase, aby každý novinár musel tak písať svoje
príspevky? Ak to tak bude,
pracovný čas skutočne tvorivých pracovníkov vo
všetkých takýchto prípadoch sa vlastne
skráti. Na úkor ich tvorivosti. A na úkor
rozvoja každej organizácie,
ktorá takto bude postupovať Bratislava, máj 2010 Mgr. Jarmila Blažeková |
||
Zverejnnené 15. augusta 2010 | ||