Rozvojový program školy |
||
(kritika systému výchovy a vzdelávania) | ||
Z akého
systému vychádza rozvojový program vašej školy? Pomôže tento systém žiakom
naučiť sa samostatne rozhodovať? Poskytne im dostatok času a priestoru na
tvorivé vymýšľanie? Je program školy tým, čo žiaci, rodičia a učitelia
chcú robiť alebo len tým, čo musia? Ak chceme, aby bol rozvojový program
školy naším pomocníkom v každodennej činnosti, aby prepojil skutočné
potreby a záujmy žiakov, učiteľov aj rodičov, treba prehodnotiť všetky doterajšie
postupy a súčasný systém práce
školy ako celok takpovediac „od základu “. Jednou z podmienok pre úspešnú zmenu
vlastného systému práce školy, je analýza a pochopenie systému vzdelávania ako
je reálne budovaný „zhora“, ako aj širších súvislostí. Výchova má vraj zostať „vecou rodiny“. Rodičia
však kvôli vlastnej zaneprázdnenosti
prenášajú veľkú časť zodpovednosti za
výchovu na školu. Vraj nemajú na výchovu
podmienky... Naozaj nemajú? Skutočne
všetko závisí od „vyššej moci“? „Moderná“ koncepcia
vzdelávania je založená na týchto východiskách: · Najvyššia „moderná“ moc na základe „vyšších“
záujmov schvaľuje pojmy, vízie,
programy, zákony, projekty, nariadenia, súťaže, kritériá, hodnotenia,
sankcie... · Poradcovia
pomáhajú tejto moci rozvíjať
„moderný“ systém vzdelávania. Ich
poslaním je, podieľať sa na znefunkčnení doteraz
komplexných a fungujúcich systémov
a rozčleniť
ich na čo najmenšie „drobné“.
Vymýšľajú, ako ďalej jednotlivé
neoddeliteľné
súčasti systému „rozvíjať“ (v
skutočnosti deformovať). Teda ako ich navzájom
čo najviac izolovať. Na základe toho
sú „tí dolu“ stále viac
zahltení úlohami byrokratickej povahy
a strácajú
orientáciu v systéme, ktorý už vlastne ani
nie je systémom. Poradcovia, na
základe „vyšších“ záujmov pomáhajú ďalej
zavádzať do vedomia ľudí nové pojmy ako sú
„poznatková ekonomika“,
„vedomostná spoločnosť“, „trh
práce“, „kariérová
výchova“ (v takomto spojení je vraj výchova
nielen možná, ale aj žiaduca),
ktoré sú základom nového,
„zdokonaleného“ systému.. Poradca si
musí svoju prácu
vymyslieť, tak vymýšľa... Avšak nielen sebe, ale
hlavne „tým dolu“, teda úradníkom,
výskumníkom, vedcom, metodikom, inšpektorom,
školskému manažmentu, pedagógom,
učiteľom, vychovávateľom, rodičom – ktorí ich
nápady ďalej „dotvárajú“. Pozor, len žiakom nie! Tí musia zostať čo najdlhšie
pasívnymi konzumentmi informácií.... · Hlavnou úlohou úradníkov,
vedcov a výskumníkov
z rôznych oblastí, z ktorých sa medzičasom
stali tiež úradníci (okrem pedagogiky, kde boli vedci
pre istotu „zrušení“), už nie je
zovšeobecňovanie praxe, ale rozpracovávanie výmyslov poradcov. Všetko do
najpodrobnejších metodických postupov a smerníc, čo najviac neprehľadných
a navzájom nesúvisiacich. · Inšpektori
kontrolujú
uplatňovanie zákonov a smerníc,
v ktorých sa ani sami už nemôžu
vyznať... A ak sú múdri, už sa s nimi ani
nemôžu stotožniť... Ich úlohou
je podporovať nezdravú súťaživosť škôl
a vytvárať dojem, že tým pomáhajú
zvyšovať ich kvalitu. · Metodici a lektori zabezpečujú obsah
vzdelávania školského manažmentu a učiteľov tak, aby sa
každý z nich „dobre orientoval“ len vo svojej
vlastnej odbornosti alebo špecializácii. Tá sa aj
vzhľadom na neskoordinované
zákony a smernice stáva izolovanou od iných. Tak
sa zakladá jednak systém neskoordinovateľných
odborov a činností, ktoré sa neustále
rozrastajú, ako aj predpoklady pre „tímovú
spoluprácu“, pri ktorej jeden druhému nemôže
už rozumieť... Chcú sa učitelia vôbec
vzdelávať v témach, ktoré im sú
predpísané „zhora“? Musia. Cieľom
celoživotného vzdelávania je jednak zapojiť učiteľov do
praxe neustálych zmien,
ktoré ešte viac zneprehľadňujú zámery
moci, ako aj znemožniť im nachádzať také zdroje pre štúdium, ktoré by im
„otvorili oči“. (Na to im už nesmie zostať čas!) · Manažmenty škôl
sú tu teda na to, aby
zabezpečovali rozdeľovanie a kontrolu úloh,
„distribúciu“ informácií, ktoré
si vymyslela vyššia moc, aby jej
skomercionalizované školy prinášali čo
najvyššie zisky. Či už v podobe predaja produktov,
ktoré rôzne firmy
rodičom a žiakom denne ponúkajú (proti tomu
školy a školský manažment žiadny
zákon nechráni) alebo nepriamou výchovou
pasívnych konzumentov, ktorých
v školách
pomáhame vychovávať. A to aj tým,
že realizujeme projekty a programy, ktoré tento cieľ presadzujú do škôl stále
rafinovanejšími spôsobmi. · My, učitelia,
vychovávatelia a rodičia svoj život už netvoríme, ale ho neustále prispôsobujeme požiadavkám a potrebám
okolia. Nedostatok času rafinovane projektovaný koncepciou „vedomostnej
spoločnosti“ a koncepciou „celoživotného vzdelávania“ nás má v konečnom
dôsledku stále viac nútiť k autoritatívnym metódam práce so žiakmi. Naozaj
sa chceme prispôsobovať uvedenému
systému vzdelávania? Považujeme ho za rozumný?
Dokedy chceme čakať, že ho zmení
niekto iný? Zaradili sme sa do kolotoča, z ktorého
nemáme vidieť východisko.
Plníme záujmy a potreby niekoho iného...
Systém nás zmenil (systém vychováva!)
–
sme nekoncepční, nesamostatní, nerozhodní,
neslobodní, závislí – ako naši žiaci,
ktorí nemajú vlastný názor
a rozhodnutia nechávajú ochotne na nás
dospelých. Tak sme ich to naučili – svojim
vlastným príkladom! · A naše deti
a naši žiaci – zostali na konci.
„Moderná“ moc predpokladá, že tento
systém jej bude neustále vychovávať
bezduchých, prispôsobivých a stále
unáhlených konzumentov bez vlastného názoru
a presvedčenia. Jej ciele sú premyslené a tak
rafinované, že ich už ďalej
neskúmame. Tento systém stačí podporovať
pasivitou, ktorá má byť „príkladom“
pre deti a žiakov – a dlhodobo to funguje! „V práci
aktívny – inde pasívny“. Preto
pre „modernú“ moc nie je žiaduca ani
fungujúca žiacka samospráva, a tak
robí všetko pre to, aby sa podobné zámery
nedali v praxi uskutočňovať...
Žiaci sa majú učiť byť aktívni len pri
získavaní vedomostí, (k čomu slúžia
rôzne testy, ktoré ich majú poriadne zamestnať
a potom nachytať pri tom,
čo nevedia), ale už nie praktickou činnosťou zaradenou do
výchovného systému. Jednorazovými
a nekoordinovanými aktivitami podporujúcimi chaos
žiaci nikdy nepochopia
súvislosti.... Tak by sa totiž skutočne mohla rozvíjať
ich osobnosť a to
si „moderná“ moc neželá! Preto treba
rozvíjať „vedomostnú spoločnosť“ –
prečo
nie vychovanú spoločnosť? Toto naozaj chceme pre naše
deti?
Vytvárame im aspoň doma šťastné detstvo? „Moderný
rodič vyplňuje deň dieťaťa aktivitami, pri ktorých ho niekam uzatvára.
Uzatvárame ich v škole, v aute a potom ich zavezieme na hodiny
baletu, tréningy futbalu, doučovanie francúzštiny, na dramatické krúžky, ktoré
sú organizované dospelými a slúžia predovšetkým k rozvoju
súťaživosti.“ (1) . Rozvojový program školy nemôže teda rozvíjať
niečo, čo sa už rozvíjať nedá. Nemôže rozvíjať systém, ktorý vymyslel alebo
rozvinul niekto iný pre svoje vlastné záujmy, s ktorými sa záujmy školy aj
rodiny dostávajú dennodenne do neriešiteľných konfliktov. Nemôže rozvíjať
systém, pre ktorý sú skutočné záujmy a potreby žiakov na poslednom mieste.
Ak pre ne vôbec nejaké miesto ešte je... Ak však škola prijme ciele a východiská
takého vzdelávacieho systému, môže ďalej
len prehlbovať jeho krízu. A to nie je rozvoj. Prejavme
našim deťom dôveru a dajme im zodpovednosť za konkrétne oblasti činnosti.
Všetko, čo dokážu, nech robia sami. Buďme im dobrým príkladom. Doma aj
v škole. Neizolujme ich od kamarátov (ale od televízie a reklamy áno),
nedirigujme, nekontrolujme, nevypytujme sa neustále...ale buďme dôslední. Keď
nás potrebujú, venujme sa im. Osloboďme
sa od pseudopotrieb a rozhodnime sa pre jednoduchší, ale šťastnejší
život! Keď vymyslíme v škole a v rodine svoj vlastný systém
výchovy a vzdelávania, nedovolíme ho už vymýšľať nikomu inému za nás. Ak
nezmeníme svoju školu hneď dnes, zajtra nám vyššia moc nariadi aj to, koľko
môžeme dýchať, piť, jesť, spať...., kedy
a či vôbec.
Bratislava, 14. mája 2010 Jarmila Blažeková Literatúra: 1. Hodgkinson, T.: 2009. Líný
rodič. Brno: Jota. 1. vyd.. 248 s. ISBN 978-80-7217 665-6 (s. 132) 2. Liessmann, K. P.: 2008.
Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia. 1. vyd.. 128 s. ISBN
978-80-200-1677-5. |
||
Zverejnené 17. augusta 2010 | ||